En handfull bokfrågor

2012-02-05 13:00:00
Böcker
Listan tagen härifrån, dock med små modifikationer.

Senast utlästa: "Boktjuven" av Markus Zusak.
Senast köpta bok: "Hotellet i hörnet av bitter och ljuv" av Jamie Ford.
Senast lånade bok: Det var tyvärr så längesedan jag lånade någon bok från biblioteket så jag kommer inte ihåg. Men i somras lånade jag "Rescue", skriven av Anita Shreve, av min vän Anna.
Senast fådda bok: Böckerna jag fick i julklapp.
Favoritbokhandel: Akademibokhandeln, eftersom de har så många böcker att välja bland!

Antal lånekort: Ett (som jag dessutom haft sedan jag började förskolan!).
Använder som bokmärke: Ett magnetiskt med en bild av en hund och en katt.
Favoritfärg på bok: Ljusbrun. Gärna med något rosa detalj.
Favoritmat/snack vid läsning: Russin.
Favoritdryck vid läsning: Ungefär allt alkoholfritt. Mest vatten och mjölk.
Favoritställe att läsa på: I soffan i vardagsrummet.

På den sidan hålls jag i den bok jag läser just nu: 138 i Chimamanda Ngozi Adichies ”En halv gul sol”.
Den här boken köper jag till en förälder: Senaste boken jag köpte till pappa var nog en av Herman Lindqvist. Senaste till mamma var nog en bok med fina citat om mammor.
Den här boken köpte jag senast till en bästa vän: "Änglar" av Marian Keyes.
Den här boken köpte jag senast till en partner: Tror det var "Flickan som lekte med elden" av Stieg Larsson.
Favoritgenre: Romaner. Gärna där historien utspelar sig i någon historisk tidpunkt (exempelvis andra världskriget) eller i något annat land än Sverige.

Författarfavoriter: Haruki Muramaki, Marian Keyes, J.K. Rowling, Khaled Hosseini och Mario Vargas Llosa.
Den tjockaste bok jag läst: Antingen "Luftslottet som sprängdes" eller "Boktjuven".
Den tunnaste bok jag läst: Antagligen de förkortade versioner av klassiker (som "Ringaren i Notre Dame", Oliver Twist och Robison Crusoe) som vi läste på mellanstadiet.
Favoritljud när du läser: Tystnad, helst. Annars tysta ljud.
Prenumererar på: Illustrerad vetenskap.

Favoritbokblogg: Följer än så länge bara den här bokbloggen, så det får väl bli den då.
Senaste bokfyndet: "Boktjuven" för 29 kronor.
Senaste impulsköpta bok: "Hotellet i hörnet av bitter och ljuv" av Jamie Ford.
En bra bok att ge bort: Alla de böcker som man tycker var sådär fantastiskt bra att alla, alla, alla borde läsa dem.
Bokgenre som jag undviker: Science-Fiction.

Så gör jag med böcker som jag inte vill ha längre: Har nog inte hänt att jag har någon bok som jag inte längre vill ha, men jag skulle gissa på att jag skänker till Second Hand eller någon vän.
Så här håller jag koll på vad jag läst: Med hjälp av min blogg och min bokhylla (eftersom jag är dålig på att låna böcker).
Så här sorterar jag min bokhylla: I bokstavsordning. Helst skulle jag vilja separera pocket från böcker med pärm och ha dem på olika ställen, men det finns inte plats för det i mitt rum just nu. Faktaböcker står på en avskild plats.
Nästa bok jag ska läsa: "Hotellet i hörnet av bitter och ljuv" av Jamie Ford.

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0