Skagen över dagen

2013-07-28 11:30:00
Resor
I onsdags gick jag och Patrik upp klockan fem (jag vet, helt galet tidigt!) för att ta bussen en halvtimma senare. Nodre Älv låg stilla och vackert spegelblank och de andra på bussen försökte få sig en sista tupplur innan arbetsdagen skulle börja.
Två timmar senare befann vi oss på färjan mot Danmark.
Det blåste utepå däck såjag fick hålla hårt i hatten. Var för övrigt rädd för att lite vad som helst som jag hade på mig skulle blåsa iväg.
Älskar så den här bilden på Patrik. Och ja, jag älskar Patrik också.
Efter lite tågletande, tågåkande och promenad genom hela Skagens industriområde fann vi till slut stranden. Helt utan karta, sjukt nöjda!
Där hängde vi ett tag tillsammans med Skagenbor. Vi badade i det iskalla vattnet. Blev så imponerade på de som bara sprang rakt ut i vattnet och dopppade sig utan något knussel. Och ja, det kunde vi också göra efter att ha varit i i en kvart eller så. Då var vi inte lika jätteimponerade längre, bara lite.
Och så åt vi mat vi hade tagit med oss. Risotto med fetaost och gurka. Vi hade glömt att packa med bestick så vi fick äta med kexen vi hade med. Gott.
Efter några timmar bestämde vi oss för att det fick vara nog med att ligga på stranden så vi påbörjade vår promenad mot stället där de två haven möts.
Vi gick och gick och gick och turades om att bära kylväskan och växlade mellan att gå barfota (i sanden) och ha på tofflor (på stenarna).
Efter två kilometer av strandvandrande kom vi till slut fram till turistparkeringen och kunde ana vårt mål lite längre fram.
Fin utsikt och precis här tog vårt dricksvatten slut.
Efter än mer strandpromenerande kom vi fram till "grenen". Där var det redan fullt med andra turister. Vi stod där och tittade en stund, tills vi bestämde oss för att gå tillbaka. (Ej stället där haven möts på bilden, där var det för mycket folk för att jag skulle vilja ta kort.)
Så blev det dags att gå två kilometer tillbaka igen. Dock på asfaltsvägen den här gången. Men utan något att dricka. Ångrade så att vi inte hade hyrt cyklar (tips!).
Efter att ha handlat på oss dricka i en affär vi började ge upp hoppet om att hitta, gick vi till tågstationen och missade precis ett tåg. Så vi satte oss och hade lite picknick och försökte få i oss vatten.
Efter en tågresa var vi tillbaka i Fredrikshavn. Där hade alla affärer stängt och vi hade inte så mycket att göra så vi satte oss på en bänk och satt där tills jag blev rastlös.
Så vi flanerade runt trots att fötterna och benen var trötta. Fanns en del fontäner och skulpturer att titta på. Såg en törstig fågel. Hörde mer svenska än danska. Till slut blev det dags att gå till terminalen.
Vi satte oss och åt upp det vi hade kvar. Degestivekex med (ekologisk) brieost. Gott!
Sedan åkte vi tillbaka till Göteborg med en alldeles fullsatt färja.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0