Lasagne med zucchini och morötter

2014-10-25 19:43:00
Mat och recept
Igår gjorde jag lasagnesom blev så himla, himla god. Och himla, himla bra att jag hann göra något med zucchinin jag fått av farfar innan den hann bli dålig. Upptäckte att lasagnen eventuellt inte ser jättegod ut på bild (skyller på dåligt ljus), men den smakar superbt! Lovar.
Det här behövs:
en zucchini
några morötter
två gula lökar
några klyftor vitlök
två deciliter crème fraîche
400-500 g krossad tomat
lite olja
lite salt, peppar och socker (typ en nypa var eller efter behag)
 
ett paket fetaost
tinad, fryst babyspenat (jag tog dock mangold för det hade jag i min frys)
basilika
lasagneplattor (såklart)
riven ost
225 grader varm ugn
 
Skala morötterna och skär dem i bitar. Halvmåneformar är ett tips!
Skala och hacka lökarna.
Fräs morötter och lök i stekpannan i lite olja.
 Skiva under tiden zucchinin i prefererbara stora bitar och släng i bitarna i stekpannan.
Tillsätt tomaterna, crème fraîchen och en liten nypa socker. Salta och peppra. Låt puttra ett tag och tillsätt sedan lite färsk basilika. Under tiden är det en bra idé att smula fetaosten och krama ur spenaten så att dessa är redo när det blir dags för nästa steg!
Vilket är att börja lägga i allt i formen! Lägg såsen längst ner och sedan plattor ovanpå. Jag lade i ordningen sås, plattor, sås, plattor, fetost & mangold, plattor och till sist sås. Men det går nog att lägga lite hur en vill.
På med massor av riven ost och in i ugnen i ungefär 30 minuter.
Klart! Räcker till ungefär en middag och tre-fyra matlådor, beroende på hur hungrig en är.
Ät, nomnomnom. Så. Gott.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0