Libanesisk linssoppa

2015-12-15 07:57:12
Mat och recept
Lisa sa till mig att jag borde lägga upp fler recept, så här kommer ett på libanesisk linssoppa. Den är lite syrlig eftersom en droppar i citron, och cayennepepparen ger den lite sting, så att säga. God och matig och klimatsmart mat! Den är för övrigt vegansk när jag tänker efter. Vet tyvärr inte vad den heter på arabiska, men här kommer receptet.
För en middag och ungefär tre-fyra lunchlådor behövs:
- Två potatisar
- Två gula lökar (jag tar ju dock typ alltid en extra för att jag tycker det är gött)
- Fyra vitlöksklyftor
- Tre deciliter röda linser
- Två grönsaksbuljontärningar
- En och en halv liter vatten
- Ett kryddmått cayennepeppar
- Citronsaft från en citron
- Spiskummin, salt och peppar
- Lite persilja
Skär lökarna i bitar och stek dem lätt i olja i kastrullen medan du skär potatisen i bitar.
Tillsätt potatis, grönsakbuljong och linser. Häll sedan på vattnet.
Låt koka i 20 minuter på halvsvag värme och/eller tills potatisen är mjuk och färdigkokt. Krydda med cayennepeppar, spiskummin, salt och peppar. Smaka av med citron.
Servera med lite persilja och ät upp. Voilà.
Receptet kommer från Coops "Vår kokbok".

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0