Rödbetspaj

2015-02-03 18:03:28
Mat och recept
Gjorde den här rödbetspajen till middag i söndags. Den blev supergod! Gräddfilen gör det lite syrligt och pajdeg är ju som vanligt bland det godaste som finns. Om jag gör den igen kommer jag nog öka mängden av själva röran ovanpå med kanske en halvsats, eftersom det är så gott! Och kanske slänga med en extra rödbeta.
En behöver
Ungefär 500 gram rödbetor (jag hade polkabetor hemma som jag tog istället)
150 gram smör
Tre deciliter mjöl (en extra halv om en använder vetemjöl, tror jag)
Någon matskedar vatten
Ett ägg
200 gram riven ost
Två deciliter gräddfil
Knappt en matsked honung
Torkad timjan
Salt och peppar
Lite rostade solrosfrön eller annat en kan tänka är gott till
 
En ugn som är 200 grader varm.
 Börja med att koka betorna, om du nu inte råkar ha färdigkokta. De ska koka i ungefär 40 minuter och därefter sköljas i kallt vatten.
Under tiden betorna kokar kan en göra iordning pajskalet! Knåda ihop smöret och mjölet och häll sist i lite vatten.
Tryck ut i en pajform, tipsar om att använda en med löstagbar kant så blir det enklare att ta sedan! Ställ in i kylen i ungefär en halvtimma.
Rör ihop resten av ingredienserna (utöver solrosfröna) till en röra.
 När betorna är sköljda och klara är de lätta att skala. Skiva dem sedan i tunna skivor.
Låt pajskalet gräddas i ungefär tio minuter. Fyll sedan skalet med rödbetor och röran. In i ugnen i ungefär 30 minuter.
Klart. Servera med goda saker (dadlar, gräddfil och solrosfrön tog jag eftersom det var vad jag hade hemma) och ät upp!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0