Rött ris med fetaost och annat göttigt

2015-05-23 21:02:00
Mat och recept
Rött ris är nog mitt favoritris (har inte smakat vildris eller svart ris än). Blir så god smak och konsistens av det. Kanske inte den billigaste studentmaten, men det är helt klart värt att unna sig då och då. Körde ihop något av vad jag hade hemma, så det går såklart att byta ut det mesta.
Ingredienser till en middag och tre lunchlådor:
Ungefär 3 dl rött ris
Ett paket fetaost
En-två morötter
En rödlök
Lite hackad spenat
En näve solrosfrön
Olivolja
Salt
Kryddor efter behag (rosmarin är alltid nice till rött ris)
Börja med att koka riset. Det ska kokas i ungefär 40-45 minuter så en kan passa på att göra annat under tiden, följ bara instruktionerna på paketet!
Rosta lite solrosfrön (vilket innebär steka utan något fett). Se till så att det inte blir bränt, det ska liksom bara bli svagt brunt.
Stek hackade morötter och spenat (hittade i frysen så slängde ner några bitar i stekpannan) i olja tillsammans med solrosfröna.
Skiva löken.
När riset har kokat färdigt kan det slängas ner i stekpannan. Sänk värmen! Krydda med några göttiga kryddor. Älskar ju chiliflingorna (snart slut dock :( ) och rosmarin passar alltid. Blanda ihop!
Sådär, voilà! Bara att käka upp. Så. Gott. (Fastän det kanske inte ser så ut, men lovar!)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0