Svampgryta med kikärtor

2015-09-29 12:39:00
Mat och recept
Fick det här receptet av mamma när jag var hemma i helgen. Hon hade dock inte lagat det själv, men igår lagade jag det till middag. Det blev väldigt gott, och om en liksom jag är lite förkyld går det ju att tillsätta lite extra chili. Inbillar mig själv att stark mat ger immunförsvaret en liten boost genom att "bränna bort" de där virusen. Det känns i vart fall så när det brinner i halsen/munnen (men har ingen fakta som stödjer saken). Gillar en inte chili är det ju bara att ta lite mindre av det, det blir nog en minst lika god höstgryta ändå!
För ungefär en middag och fyra matlådor behövs
Ungefär 300 gram olika sorters svamp (jag tog lite extra eftersom det är gött och i säsong)
3 ekologiska paprikor (skulle egentligen bara vara röda, men en tar vad en har)
3 tomater
2 vitlöksklyftor
1 gul lök (jag tog en extra för att det är gött)
5 dl vatten + grönsaksbuljong
400 gram kikärtor
1 röd chili eller några nypor chiliflingor om en liksom jag inte får tag i chili
3 teskedar spiskummin
Olja
Persilja, salt och peppar
Koka riset. Rensa svampen och skärden i mindre bitar. Hacka löken halvfint.
 Fräs löken i lite olja och tillsätt sedan svampen. Tillsätt grönsaksbuljongen när svampen fått fin färg.
Strimla paprikan och skär tomaterna i klyftor. Häll av kikärtorna.
Häll i kikärtorna, paprikorna och tomaterna. Låt puttra en stund. Tillsätt lite chiliflingor.
Krydda med spiskummin, salt och peppar. Tillsätt eventuellt någon tesked maizena om du tycker den är mer lik soppa än gryta.
Servera med persilja och ät upp! Jag hade på lite parmesanost också (eftersom jag råkade ha det hemma). Det var gött, men den är minst lika god utan. Nomnomnom.
(Upptäckte för övrigt att den ju är vegansk om en struntar i parmesan.)

Kommentarer
Postat av: zara

Hej! Vill du vara med och tävla om att bli veckans blogg? Kika då in hos mig och anmäl dig, länk finns i senaste inlägget. Kram!

2015-09-29 @ 13:03:16
URL: http://zarawiklund.se
Postat av: a n n i k a

Gott!

Svar: Det var det. :D
ElinHaraldsson

2015-09-29 @ 18:15:32
URL: http://blogofphoto.webblogg.se

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0