Även lördagar tillbringar vi i labbet, och sedan har vi vuxenmiddag

2016-06-19 05:20:00
Resor - Indonesien
Igår cyklade vi till skolan igen för att vi skulle labba lite igen. Jag hade dock inte jättemycket att göra, så satt själv i labbrummet och läste bloggar. Tills Annie och Vita kom tillbaka från deras labbande och jag satte igång med det jag skulle göra.
 
Analysera enzymaktiviteten! Alltså se hur bra enzymerna är på att katalysera reaktioner. För att göra detta behövs lite enzymer, lite olika lösningar och en spektrometer (ej med på bild). Samt ett vattenbad som kan både värma och skaka e-kolvarna i 20 minuter.
 
Jag fick pipettera idag igen. Så himla nice. Och slapp filtrera till leda den här dagen. Mycket bra. Och se så små och söta e-kolvarna är.
 
Pippetterade ner lite CAP (blå färg) och lite andra lösningar. Spektrometern visade att mina enzymer verkar helt okej. Har dock inte räknat ut aktiviteten ej, men absorbansen var som den ska. Pew!
 
Vi käkade rökigt rött ris med tempe och bönor till lunch. Vi ska lära oss laga ris i en riskokare, tror det blir bättre så ...
 
Det började regna, och vi satte på "Valborg" med Håkan Hellström och låtsades att vi var i Göteborg. Har för övrigt fått tips om bra indonesiska artister att lyssna på och har gjort en spellista på Spotify. Mycket bra.
 
Annie laborerade på! Hon hade lite mer att göra en dag som denna, och vi tog oss till slut hem närmare femtiden.
 
Då regnade det fortfarande, så vi fick cykla hemåt i det tropiska regnet. Vi var alldeles pisseblöta när vi till slut kom hem. Det droppade från min hatt och byxorna var klistrade mot låret. Vi bestämde oss för att ta en taxi till Jogja City Mall för att införskaffa mat och lite medicin (Annie har kanske, eventuellt blivit lite förkyld).
 
Väl hemma igen dukade vi upp allt. Eller lade upp fint på golvet. Märks att vi är två bloggare och en instagrammare, haha.
 
Vi hade helt enkelt bestämt oss för att vi är vuxna och därmed kan äta vad vi vill till middag, och vi kände inte för något annat än det här. Och har hittat ännu en choklad som jag inte får någon allergisk reaktion av, och som dessutom är lokalproducerad. Yes, yes, YES!
 
Vi käkade glass som var gjord på kokosmjölk, och nästan, nästan vegansk. Så himla gott med blåbär, för övrigt.
 
Hej då för den här gången! :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0