Risotto med sparris

2017-04-26 20:45:00
Mat och recept
 
Risotto with asparagus
 
 
 
 
Halloj! Fick med mig lite sparris från mina föräldrar, så jag svängde ihop en risotto med sparris en vardag till middag. Kanske världens simplaste risotto. Och som ni vet: Risotto är gott. Sparris är gott. Så det hela blev helt enkelt gott. Okej, nu kör vi!
 
---
 
Hello! Got some asparagus from my parents when I was there over the Easter. So a weekday, I made this risotto with asparagus. Might be the world's simplest risotto. And as you know: risotto is good. Asparagus is good. So the entire dish turned out to be good. Okay, let's go.
 
 
Det här behövs till ungefär 3-4 måltider:
○ En bunt grön sparris
○ 2 dl risottoris (typ avorioris)
○ 4 schalottenlökar
○ En gul lök
○ 2 vitlöksklyftor
○ 1,5 dl vitt vin
○ 7 dl grönsaksbuljong (tärning + vatten)
○ Riven ost
○ Olivolja
○ Smör, salt, och peppar
 
 
Stek den hackade löken i lite olivolja, och släng sedan i riset och stek någon minut. Häll på vinet, låt koka in. Tillsätt sedan buljongen lite i taget tills allt är inkokat i riset. Koka mot slutet sparrisen i lättsaltat vatten i ungefär 2 minuter. När risotton är klar, smaka av med salt och peppar (jag brukar ha mycket peppar). Släng i en klick smör, och riv över ost. Rör runt.
 
 
 
Servera risotton med sparrisen (strödde över lite persilja för att det skulle bli bloggkompatibelt - ej nödvändigt annars). Ät upp bara. Nomnomnom.
 
 
Spara
Spara

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0