Trettondagsafton (twelth night)

2017-01-10 19:27:57
Kalas och festligheter
Trettondagsafton brukade vi "fira" med att äta årets första (eller julsäsongens sista) julbord hemma hos mormor. Men eftersom min mormor har fått flytta bestämdes det att även firandet i år skulle flytta, nu hem till min moster. Men först, lite pluggande med detta som utsikt.
---
We usually "celebrated" twelth night by eating the year's first (or the last of the Christmas season) Christmas dinner at my grandmother's place. But since my grandmother has moved, it was decided that the celebration this year would move as well, now to my aunt's place. But first, I studied and had this landscape as a view.
 
När mörkret föll och kvällen närmade sig blev det däremot dags att åka iväg!
---
When the evening was approching, it was time to go!
 
Hem till min moster, som sagt. Där det var dukat och fint.
---
To my aunt's house, as I said. The tables were decorated and laid.
 
Käkade pepparkakor med ädelost och drack glögg.
---
Ate ginger breads with blue cheese and drank mulled wine.
 
Och käkade middag. Kusiner och moster hängde vid serveringen.
---
And ate dinner. My cousins and aunt hanged around the food.
 
Julbordet var utbytt mot annan mat altså. Jag käkade potatis och oumph, de andra åt kyckling.
---
The christmas dinner was exchanged to other kind of food. I ate potatoes and oumpg, the others had chicken.
 
Jag tog en spegelselfie med mormor. ♥ Hej, hej!
---
I took a mirror-selfie with my grandmother. ♥ Hi, hi!
 
Min moster hade bestämt/önskat att det skulle bli en efterrättsbuffé, och så fick det bli!
---
My aunt had decided/wished for that we would have a dessert buffet, and so it was decided!
 
Här är min härliga mamma, bland alla kakor.  ♥
---
Here is my lovely mother, next to all the cakes. ♥
 
Det fanns maränger i alla möjliga smaker. Sinnes gött! Tror de turkosa med smak av mint blev min favorit.
---
There were meringues in different flavors. So tasty! I think the meringues with taste of mint (turqoise) were my favorites.
 
Det var fler än jag som ville ta kort innan alla började ta!
---
It was not only me that took pictures before everyone was served!
 
Resten av kvällen sjöng mina kusinbarn karaoke till melodifestivallåtar, till exempel. Och de som ville/kunde sjöng med.
---
After eating dessert, my cousin's childs sang karoke, for example. And those who wanted/could sang along.
 
Och ännu senare blev jag körd av min bror till bussen så att jag kunde ta mig hem till stan igen. Fick dessutom så sjuuuukt mycket glutenfritt bröd som min moster hade fått över från ett läger. Så nu kommer jag inte behöva köpa bröd på ett himla tag. Tack. ♥
---
And even later on, my brother drove me to the bus stop so I could go back to the city. By the way, my aunt gave my a loooot of gluten free bread, so now I don't think I will have to buy bread for a long time. Thanks. ♥
 

Kommentarer
Postat av: Longevity - en blogg om hälsa

Vad trevligt det ser ut

Svar: Det var det. :)
ElinHaraldsson

2017-01-10 @ 19:36:13
URL: http://madelein.se/

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0