4 rätter från maj och 2 från juni

2017-06-13 10:20:57
Mat och recept
 
4 dishes from May and 2 from June
 
 
 
Ett skepp kommer lastat med sex rätter jag käkat de två senaste månaderna. Har inte orkat leta fram länkar, men det är bara att googla, vet ni. :)
 
---
 
A ship arrives loaded with six dishes I've been eating the two latest months. Don't have had the time searching for links, but you know it's just to use google. :)
 
 
 
En morgon upptäckte jag att jag inte hade någon frukost hemma. Ve och fasa. Men hade ingredienser till scones, och både svarta vinbärssylt och päronkaktusmarmelad. Och en kiwi på det. Så det blev plötsligt lyxfrukost.
 
---
 
One morning I realized I didn't had any breakfast at home. The horror! But had ingredients for scones, and both black currant jam and prickly pear jam. And added a kiwi. So it turned out to be a luxury breakfast instead.
 
 
 
Halloumi stroganoff. Som jag dock brände. :( Gjorde storkok för att ha till veckans luncher så kunde inte slänga det, utan har fått sitta varje lunch och petat bort svarta bitar. Nästa gång ska jag ha bättre koll!
 
---
 
Halloumi stroganoff. Which I burned. :( Made a lot of it to have for lunches during the week, so couldn't just throw it away. So each lunch I have been picking out black pieces before I could start to eat. Next time, I will be more careful.
 
 
 
Kikärtsbiffar. Med pommes, majonäs, och ketchup. Lat-middag när en bara tar vad en hittar i frysen.
 
---
 
Chick pea patties. Witch french fries, mayonnaise, and ketchup. Lazy dinner when one just take what could be found in the freezer.
 
 
 
Sötpotatis tillagad i micron. Nalle lärde mig detta: stick lite håll i potatisen med gaffel, stoppa in i micron på högsta värme och tillaga den i några minuter. Voilà, det är klart. Världens snabbmiddag. Stekt halloumi till och en så himla god salsa jag hittade här. (Kokade tomaterna och slängde sedan i de frysta majsen.)
 
---
 
Sweet potato cooked in the micro. My friend Nalle teached me this: make some holes in the potato with a fork, put it in the micro and cook on the highest heat for some minutes. Then it's done, voilà. Maybe the fastest dinner in the world. Fried halloumi as well, and made such a good salsa with tomatoes, beans, and corn.
 
 
 
Min senaste snabba lunch. Har nog käkat den lite för mycket det senaste, heh ... Pasta med tsatsiki, tomat, och basilika. Är faktiskt himla gott. Kramar alltid ut gurkan ovanför ett vattenglas, som jag sedan dricker till maten; tips!
 
---
 
My latest quick-cooking-lunch. Might have been eating it too much the latest week, heh ... It's pasta with tzatziki, tomatoes, and basil. Is really good, actually. Am always squeezing the cucumber above a glass, so I can drink it up together with the food; tip!
 
 
 
Och det här som vi käkade igår. Svamprisotto med spenat och västerbottenost (hade det färdigriven i frysen). Fick toppenbetyg av samtliga i middagssällskapet.
 
---
 
And this dish we had for dinner yesterday. Mushroom risotto with spinach and Västerbotten cheese (found already grated in the freezer, otherwise one is using parmesan cheese). Got high grades from all of the eating people.
 
 

Kommentarer
Postat av: Sanna

Ser jättegott ut! Kolla gärna in mitt senaste recept också!

2017-06-13 @ 17:32:30
URL: http://sannasbakblogg.blogg.se

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0