Bakade jordärtskockor med fetaost

2017-11-01 19:12:13
Mat och recept
 
Baked Jerusalem artichokes with feta cheese
 
 
 
 
I helgen fick jag, bland annat, ett stort gäng jordärtskockor när mina föräldrar var här på söndagsfika. Så nu när jag ändå har rätt mycket av denna knöl passar jag på att testa nya rätter, och inte bara kör på den klassiska soppan jag alltid gör. Den här rätten (inspirerad härifrån) blev trevlig, men hade nog slängt med lite majs eller paprika om jag hade gjort om den. Men varsågoda!
 
---
 
Last week-end, my parents visited me and brought a bunch of Jerusalem artichokes. So now when I have a lot of these tubers, I take the opportunity to try new recipes and not just making the regular soup I always do. This dish turned out to be nice, but if I had made it again I would have add some corn or bell peppers. But here you go!
 
 
 
Till en middag och två lunchlådor behövs:
○ 500 gram jordärtskockor
○ 4 vitlöksklyftor med skal
○ Smör & salt
 
○ Ett paket fetaost
○ Ungefär två matskedar citronjuice
○ 250 gram gröna ärter
○ Blandad sallad
○ Svartpeppar
 
 
 
Sätt ugnen på 200 °C. Skala och skär jordärtskockan i bitar. Smöra en ugnsform och släng i jordärtskockorna. Släng också i vitlöken (låt skalet vara på, vi tar hand om det sedan).
 
 
Strö över lite salt, blanda runt och kör in i ugnen i ungefär 30 minuter. Rör runt emellanåt. Nu har en ju massor av tid att koka/tina ärter och skära fetaosten i bitar.
 
 
 
När ugnstiden är slut, skala vitlökarna och skär dem i mindre bitar. Blanda vitlök, jordärtskockor, ärter, och fetaost. Ringla över lite citronjuice och strö över peppar.
 
 
 
Servera med sallad och/eller annat som är smarrigt. Ät upp, bara.
 
 

Kommentarer
Postat av: Tess

Mums, vad gott! :)

2017-11-02 @ 11:25:45
URL: http://tesswaltenburg.blogg.se/

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0