Vegansk chokladkaka

2017-11-08 08:17:00
Mat och recept
 
Vegan chocolate cake
 
 
 
 
Förra söndagen bjöd jag över min familj på söndagsfika och bjöd på den här veganska chokladkakan. Visste inte om den skulle bli bra, så garderade mig med vanliga köpekakor också. Men den fick godkänt av familjen, som alltså inte är veganer och de rörde inte ens köpekakorna. Tycker veganska kakor lätt blir lite torra, men tack vare zucchinin blir den här saftig och härlig. Slängde på svarta vinbär och blåbär, för tyckte att det blev för mycket chokladigt. Inspirerades av vegomagasinet, originalreceptet hittar ni här.
 
---
 
Last Sunday I invited my family for Sunday fika, and served this vegan chocolate cake. Didn't knew if it would be a hit or not, so also served som regular cookies from the store. But every family member approved it (they are not vegans) and didn't even touch the bought cookies. Usually think vegan cakes easily become dry, but thanks to the zucchini, this cake is juicy and tasty. Added some black currants and blueberries because I thought it would be to much of chocolate-taste otherwise.
 
 
 
Detta behövs till kakan:
○ 100 gram hackad mörk choklad, 70% kakaohalt
○ 1 liten riven zucchini (ungefär 5 deciliter)
○ 3,5 deciliter mjöl
○ 2 deciliter strösocker
○ 1 deciliter sojamjölk (eller annan vegansk mjölk)
○ 1,5 deciliter rapsolja
○ 3/4 deciliter kakao
○ 2 matskedar fiberhusk (psylliumhusk)
○ 4 teskedar bakpulver
○ 1/2 tesked salt
En 180°C varm ugn.
 
Till glasyren behövs:
○ 1,75 deciliter sojagrädde (eller annan vegansk grädde)
○ Ungefär 65 gram hackad mörk choklad
○ 1/2 tesked vaniljpulver
○ 1,5 deciliter goda bär (svarta vinbär, blåbär, t ex)
 
 
 
Rör ihop alla torra ingredienser först. Riv sedan zucchinin och blanda i tillsammans med mjölk och olja.
 
 
Klä insidan av en form med avtagsbar kant med bakplåtspapper. Häll i smeten i formen och grädda i ungefär 35 minuter.
 
 
 
Ta ut kakan ur ugnen. Voilà. Låt svalna under bakduk. Jag hade kakan i kylen över natten eftersom jag gjorde den dagen innan.
 
 
 
För glasyren är det bara att först värma upp grädden i en kastrull tills den börjar sjuda. Tillsätt chokladen och rör om tills den smält. Lägg i nästan alla bär, men spara några till garnering. Jag mosade några av bären i kastrullen för att få ut smaken.
 
 
 
Bred glasyren över kakan, och lägg på de bär som är kvar. Jag gjorde detta en stund innan gästerna kom, så det hann stelna till sig lite.
 
 
 
Sådär ja. Då var det klart. Servera och ät och njut och mmmm.
 
 
Spara

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0