Fredag, 26 januari

2018-01-29 19:03:00
Ett foto i timmen
 
Friday, 26th of January - a photo every hour
 
 
 
Häng med på en ganska så vanlig fredag, vettja. Det skulle kunna vara lite vilken veckodag som helst i veckan egentligen, med tanke på vad jag gjorde. Men nu var det helt enkelt en fredag och jag hängde i labbet, åt risotto, kikade på böcker, och såg en film.
 
---
 
Here's one of my Fridays. Come along! It could be any day of the week though, when considering what I did during the day. But it was Friday, however, and I was in the lab, ate risotto, looked at book, and watched a film.
 
 
07 Vaknar av alarm. Käkar havregrynsgröt med granatäpplekärnor, russin, solrosfrön, jordnötssmör, och kokosflingor. Det var storslaget. Läser Fahrenheit 451 och dricker vätskeersättning också.
 
---
 
07Woken by the alarm. Ating oat porridge with pomegranate seeds, raisins, sunflower seeds, peanut butter, and coconut flakes. It was grand. Reading Fahrenheit 451 and drinking fluid replacement as well. 
 
 
08 Är i labbet och tar bort min lilla tub med proteiner från 15 timmars-skakningen. Provet såg visköst ut så jag hade stor förhoppning om att många av proteinerna hade klumpat ihop sig.
 
---
 
08Am in the lab and taking away the little tube with proteins from the 15 hours long agitation. The sample looked viscous, so my expectation was high that many of the proteins hade aggregated. 
 
 
09 Kör provet på en kromatograf för att sortera oklumpade från klumpade proteiner. Kunde dock redan här se att det inte skulle bli något supertrevligt resultat. :( Vill ha små pucklar vid 5:an eller 6:an i grafen.
 
---
 
09Running the sample on the chromatograph, to sort the non-aggregated proteins from the aggregated. Well, I could sense that I wouldn't get any nice results. :( Want small peaks around the 5 and 6 in the graph. 
 
 
10 Går ner till min kontorsplats och gör lite Pepp-grejer. Bar blåvitt i både prickigt och randigt.
 
---
 
10Am walking to my office place, and doing some Pepp-stuff. Wore blue and white, both dots and stripes. 
 
 
11 Går och lyssnar på Xialous exjobbs-presentation och sedan äts det kaka. Mycket trevligt. (Mindre trevlig bild, men det var den jag först tänkte ha för klockan 10, men kom på att den var ganska tråkig ...)
 
---
 
11Am listening to Xialou's Master's Thesis presentation, and eating cake. Very nice. (Less nice pictures, but it was the one I had taken for 10 o'clock, until I recognized it was kind of dull ...)
 
 
12 Käkar lunch i personalrummet. Risotto med getost. Pratar med min handledare om mina celler jag har fryst in och var jag ska flytta dem.
 
---
 
12Eating lunch in the personel room. Risotto with chevre. Talking to my supervisor about where I should move the cells that I have frozen.  
 
 
13 Passerar celler som det heter. Alltså flyttar över en andel celler som växt i flaska till en ny flaska och ger dem nytt medium (mat) så att de är glada och växer och delar sig i några dagar till. De gamla cellerna slänger jag.
 
---
 
13Passaging cells, as it is called. Which means moving some cells growing in a flask to a new flask and give them new medium (food) so they are happy for some more days. Throwing away the old cells. 
 
 
14 Gör grafer av den datan jag hade fått fram i morse. Är förbryllad över dubbelpuckens innebörd. Det borde bara vara en puck där och indikera oklumpade proteiner.
 
---
 
14Making graphs from the data I had recieved in the morning. Am confused by the double-peak and what it means. It should only be one peak to indicate non-aggregated proteins. 
 
 
15 Det serveras ingen fika. :( Så jag äter päron istället. Vilket jag iofs gör alla andra vardagar runt klockan tre. 
 
---
 
15No fika is served. :( So I'm eating a pear instead. Which I actually do every other weekdays around 3 pm. 
 
 
16 Har sagt hej då och trevlig helg. Går runt och spanar in boknyheter på bokhandeln. Och köper en ny kruka till passionsfruktsplantan.
 
---
 
16Have said good bye and nice week-end. Walking around in the bookstore looking at new books. And buying a new pot for my passion fruit plant. 
 
 
17 Handlar i mataffären. Jordnötsbågar som helgsnacks. Försöker få reda på om mina grannar vill bli bjudna på middag (visade sig ja, men att de var upptagna).
 
---
 
17Buying groceries. Peanut snacks for the week-end. Trying to find out if my neighbours want to be invited for dinner (well, yes but they were already invited to another dinner). 
 
 
18 Lagar (och käkar) halloumi tikka masal. SÅ SJUKT GOTT. Recept kommer senare i veckan.
 
---
 
18Cooking (and eating) halloumi tikka masala. SO FREAKIN' GOOD. Will poste the recipe later this week. 
 
 
19 Ser på ett avsnitt Outlander och har på mig filtar för känner mig lite krasslig. Som att en förkylning skulle kunna bryta ut om jag inte håller mig varm.
 
---
 
19 Wathing an episode of Outlander, wearing blankets since I'm feeling a little bit unwell. Like a cold will break out if I'm not keeping myself warm. 
 
 
20 Ser på Moonlight och käkar jordnötsbågar.
 
---
 
20Watching Moonlight and eating peanut snacks. 
 
 
21 Ser fortfarande på Moonligt. (Den var bra, den tycker jag ni ska se. Fick en crush på Juan till exempel.)
 
---
 
21Still watching Moonligt. (It was good, advising you to watch it. Got a crush on Juan, for example.)
 
 
22 Går till sängs med Fahrenheit 451 och jordnötsbågar.
 
---
 
22Going to bed with Fahrenheit 451 and peanut snacks. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0