Stekt ris med sojabönor och svamp

2018-06-29 10:55:00
Mat och recept
 
Fried rice with soya beans and mushrooms
 
 
 
I början av juni kände jag att det var dags att rensa frysen. Hittade två glasspaket med kokt ris som jag stekte tillsammans med annat jag behövde äta upp. Det är det bästa med denna rätt; så länge en har kokt ris är det bara att addera vad en har hemma. Morötter, svamp, bönor, chili, paprika, lök, linser, sesamfrön ... Ni fattar. Jag tycker det är extra gott att droppa över lite limejuice vid servering. Men nu kör vi!
 
---
 
In the beginning of June, I wanted to clear my freezer. Found two boxes of boiled rice which I fried together with ingredients I had at home and needed to eat before they became bad. That's the best thing with this dish; as long as you have boiled rice you can add whatever. Carrots, mushrooms, beans, chili, pepper, onion, lentils, sesame seeds ... You get it. I like to add some drops of lime juice when serving. OK, let's go!
 
 
Till en lunch och fyra matlådor behövs:
○ 4 ägg
○ Olja att steka i
○ 400 gram champinjoner
○ 1 tesked chiliflingor
○ 1 matsked ingefära
○ 3 vitlökar
○ 2 salladslökar
○ 2 matskedar rödvinsvinäger
○ 12 deciliter kokt ris
○ 200 gram sojabönor
○ 3 matskedar soja
○ Koriander, salt och peppar efter smak
○ En skvätt limejuice
 
 
Tina sojabönorna (och riset om det är fryst). Vilket betyder ta fram det ur frysen och låt stå en stund bara. Skär champinjonerna i bitar, och hacka löken.
 
 
Vispa upp äggen i en skål och stek tills det har stelnat men är fortfarande lite krämig på ytan. Lägg undan på en tallrik.
 
 
Stek champinjonerna på rätt hög värme tills de fått fin färg. Tillsätt salladslöken, chiliflingorna, ingefäran och vitlöken. Stek lite till. Häll sedan på vinägern och låt koka in.
 
 
Tillsätt riset och sojabönorna och stek runt tills allt är varmt. Smaka av med soja, koriander, salt och peppar. Dela äggen i mindre bitar.
 
 
Servera riset med äggbitarna och lite limejuice. Då var det klart och bara att käka! (Inspo härifrån förresten.)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0