Rårakor med smörstekta kantareller

2018-10-14 12:22:00
Mat och recept
 
Hash browns with butter fried chanterelles
 
 
 
Igår när det var lördag käkade jag det här som en lätt lunch. Kändes väldigt höstigt och passande på en lördag. Det gick väldigt fort också. Det som tog mest tid var att riva potatisen och hacka löken. Ja, så ni fattar. Passa på att laga medan kantarellerna finns ute i skogen, vettja. (Jag köpte dock mina i affären pga jag är sämst på att plocka svamp - ser dem liksom inte.) Hursomhelst, varsågoda och originalreceptet går att hitta här.
 
---
 
Yesterday it was Saturday and I had this for a small lunch. Felt very fitting for an autumn Saturday. It's a fast coked dish. The most time consuimng parts were to grate the potatoes and chop the onion. So you get it. Take the opportunity to cook it while one still can pick chanterelles. (Well, I bought mine in the store since I'm not so good at picking them - like I don't see them at all.) However, here you go and the original recipe is found here.
 
 
För en lätt lunch och två matlådor behövs:
○ 10 potatisar
○ 1 ägg
○ 1 lök (gul eller schalotten bestämmer du själv)
○ 1 tesked chiliflingor
○ Ett gäng rensade kantareller (jag hade ungefär 230 gram)
○ Smör och olja att steka i
○ Salt, peppar
○ Lite persilja
○ Två rårivna morötter
 
 
Sätt ugnen på 200°C. Skala potatisarna och riv dem. Krama ur så mycket vätska det bara går. Jag använde en sil för detta. Rör sedan ner ägget i potatisen och tillsätt chilifingorna. Salta och peppra efter behag.
 
 
Stek små plättar av potatisen i smör och olja. Rårakorna ska bli lite gyllenbruna på bägge sidor. För sedan över dem till en ugnsplåt och fortsätt laga dem i ungefär 10 min i 200°C.
 
 
Skala och hacka löken. Skölj av kantarellerna och dela dem som är stora. Stek lök med kantareller i bra med smör. Det blir godast så. Smaka sedan av med lite salt och peppar.
 
 
Klart att servera! Rårakor, kantareller, morötter, och persilja. MUMS.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0