Fyra TV-serier jag såg i maj

2019-06-28 11:26:00
TV/Podcast
 
Four TV-series I followed in May
 
 
 
Agent Carter (Viaplay).
En Marvel-serie som utspelar sig under 1946 där vi får följa Peggy Carter som jobbar på Strategic Scientific Resource i USA.
 
 
Hon stod i nära relation till Captain America innan han dog. Tillsammans med Howard Stark (spelad av Dominic Cooper) utgjorde de en trio av nära vänner. Samtidigt som Peggy är SSR-agent, utför hon hemliga uppdrag på Howards förfrågan för att rentvå hans namn. Till sin hjälp har hon Howards butler Edwin Jarvis.
 
 
Jag gillade första säsongen mycket. Intressanta fall och utveckling. Men i säsong två tycker jag att de tappade det. Tror inte jag har tagit mig till sista avsnittet än.
 
 
Eagles (SVTplay).
En ungdomsserie om fyra starka karaktärer i en småstad.
 
 
Felicia och Elias har flyttat tillbaka till Sverige efter att ha levt i USA där deras pappa har haft en stor karriär inom ishockey. Elias försöker få igång sin ishockeykarriär i Sverige. Felicia är influencer och försöker att komma bort från sin droginnehållande period i USA.
 
 
Familjen verkar ha lite olika syn på varför de egentligen flyttar tillbaka till Sverige och det ger upphov till återkommande bråk.
 
 
Jag kände mig som en 16-åring igen när jag såg serien. Följde karaktärerna som om att de var ett gäng elever på mitt gymnasium. Well, ett tag sedan jag gick i gymnasiet men det var fint att låtsas vara tillbaka där för en kort stund. Jag tycker första säsongen slutar riktigt konstigt. Men SVT gick för ett tag sedan ut med att det kommer en säsong två, så jag hoppas att säcken knyts ihop bättre till det sista avsnitten.
 
 
Festen (SVTplay)
Vi får följa sju ungdomar inför och under en festkväll i Malmö under sommaren. Vi får även i första minuterna en snabb blick över att kvällen kommer sluta i att någon kommer att få åka ambulans.
 
 
Alla karaktärer presenteras med namn, och deras relation till de andra karaktärerna kommer fram genom dialogerna. Hemligheter, rykten, kärlek och vänskap står på spel. Gillade denna lilla miniserie som var intressant och de korta avsnitten gjorde att det inte tog så lång tid att ta sig till sista avsnittet.
 
 
Gentleman Jack (HBO)
En serie baserad på Anne Listers dagböcker från 1800-talet där hon beskriver sitt liv som godsägare och sina sexuella relationer med kvinnor. Delarna med hennes lesbiska liv är skrivna med kodspråk, resten på vanlig engelska.
 
 
Anne Lister spelas med en fenomenal insats av Suranne Jones. Serien tar sin början när Anne Lister kommer tillbaka till Shibden från en av sina resor i Europa. Hon tycker att hennes familj hemmavid är sjaskig, men hon vet att det bara är hon i familjen som har huvud för affärer och möjlighet att att driva godset. Emellanåt växlar Anne och pratar direkt in kameran till oss som tittar.
 
 
Hon inleder en relation och kompanjonskap med grannen Anne Walker, som också är godsägare men är inte lika stark i sin lesbiska övertygelse och blir lätt förvirrad av släktingar som anser att sådana relationer är syndigt. Anne Lister gör sitt bästa för att få Anne Walker att inse att det är en gåva från naturen. Mycket sevärd. Största tipset i år skulle jag till och med våga mig på att säga!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0