Min förra helg med På spåret-final och tröstande mat

2019-03-03 19:35:52
Böcker Filmer Min Dag
 
My last week-end with På spåret finals, and comforting food
 
 
 
Förra fredagen var det finalavsnitt i På spåret. Jag tog en tupplur och käkade middag innan jag begav mig ut och hem till Nalle och Janen.
 
---
 
Last Friday it was the final episode of På spåret. I took a nap and ate dinner before I went out and over to Nalle and Janen's place.
 
 
Alice hade köpt med sig ost och marmelad kvällen till ära.
 
---
 
Alice had bought cheeses and marmalade in honour of the evening.
 
 
Jag nallade bitar av ostarna innan de blev kontaminerade av kexsmulor.
 
---
 
I took small pieces of the cheeses before they were contaminated by biscuit crumbs.
 
 
Ellen hällde upp cavan och vi räknade ner till att klockan skulle bli åtta. Vi kunde svara på någon fråga var ändå, och hade gissat rätt med vilka vi trodde skulle vinna.
 
---
 
Ellen poured the cava and we had a countdown to eight o'clock. We could answer some question each, and had guessed right about who would win.
 
 
Resten av kvällen ägnade vi åt att käka upp ostarna och spela Jackbox. Tänker vi skyller namnvalen på att det ändå var fredagskväll. He he he.
 
---
 
We spent the rest of the evening finishing the cheese and playing Jackbox. Think we can blame the name choises on that it was Friday evening. He he he.
 
 
Mina steg och rörelseminuter registereras av en app. Lyckades gå nästan 20 000 steg denna fredag! Går för övrigt att utläsa om jag jobbat på lågstadiet eller högstadiet i antal steg jag gått under dagarna.
 
---
 
My steps and movement minuts are registered by an app. Managed to walk almost 20 000 step this Friday! Btw, it's possible to read from the amount of steps if I've worked at an elementary or a junior high school.
 
 
På lördagen hade jag tänkt att gå och simma, men nös vid frukosten så bestämde mig för att inte. Gick istället ner till bibblan och satte mig och läste. Mitt gamla kvitto jag haft som bokmärke blåste bort i vinden en dag medan jag väntade på bussen. Använder istället en gammal biobiljett numera.
 
---
 
Saturday, and I had planned to go swimming. But since I sneezed at breakfast I decided to not. Instead, I went to the library to read. The old receipt I've used as a bookmark was swept away in the wind one day while I waited for the bus. So now I'm using an old cinema ticket instead.
 
 
Läste ut Hjortronlandet av Sara Lidman. Gav den högsta betyg (5 av 5) för att jag gillade hur hon skrev och beskrev karaktärerna och miljöerna. Det tog dock ett tag att komma in i språket, speciellt då all dialog var skriven på dialekt.
 
---
 
Finsihed Cloudberry land by Sara Lidman. Gave it the highest grade (5 out of 5) since I liked how she wrote and described the characters and the environments. However, it took some time to get the language, especially since the dialouge's written in dialect.
 
 
Det blev söndag och jag gjorde iordning rotfrukter i ugn, vegobollar och en sås till lunch. Kände mig rätt krasslig och fick ställa in mina planer att gå på museum.
 
---
 
Sunday came and I preperad root vegetables, vego balls, and a sauce for lunch. Felt quite sick so I had to cancel my plans of going to a museum.
 
 
Stannade i soffan och såg en hel del filmer. Käkade glass med kanel, ingefära, och honung som tröst och hoppases att det skulle hjälpa mig bli frisk. (Nja på det, var hemma måndag & tisdag från jobbet.)
 
---
 
Stayed on the sofa and watched a lot of films. Ate ice cream with cinnamon, ginger, and honey as a comfort, and hoped it would make me get well. (Well, stayed at home from work on Monday & Tuesday.)
 
 
Såg till exempel Röda nejlikan från 1934 som jag tycker är fantastisk. Vill typ inte ha sett den så jag kunde fått nöjet att se den för första gången igen, om ni fattar. Vet inte om det är Röda nejlikans otroliga charm och karisma, eller om det är storyn. Men se den! Dagens tips.
 
---
 
For example, I watched The scarlet pimpernel from 1934 which I think is fantastic. Kind of don't want to have seen it so I can see it for the first time again, if you get what I mean. Don't know if it's the charm or charisma of the scarlet pimpernel, or if it's the story. But do watch it! Tip of today.
 
 
Nöjde mig inte med glass. Poppade en massa popcorn i kastrull också. Och hade i en stor klick smör. En måste ju trösta sig när en är sjuk.
 
---
 
Wasn't content by ice cream. Popped a lot of popcorns as well. And added a big slice of butter. Everything to make myself feel better when being sick.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0