Två secondhandfynd och Göteborgs stadsmuseum

2019-03-09 11:48:00
Filmer Kläder och skor och så Konsumtion Min Dag
 
Two second hand bargains and The city museum of Gothenburg
 
 
 
Hugaligen vad denna vecka tagit på krafterna. Det har varit en god blandning av det gråa vädret här i Göteborg och att jag har jobbat i en energikrävande klass. Men nu är det helg, tack och lov. Är ute på landet just nu och här regnar och regnar det. Jag ska snart ta mig tillbaka in till stan igen. Efter att jag har rensat bland lite lådor jag har ståendes här. Nåväl, jag tänkte vi kunde kika på min förra helg. Första helgen i mars:
 
---
 
These week has really sapped my energy. It's been a good mix of the grey weather here in Gothenburg and that I've worked ina energy consuming class. But now it's the week-end, thank god. Am in the countryside right now and it's raining and raning. Soon I will head back to the city. After cleaning among some boxes I've placed here. Well, thought we could take a look at my last week-end. The first week-end of March:
 
 
Det var lördag och jag väcktes av solen. Sedan försvann den.
 
---
 
It was Saturday and I was woken up by the sun. After that it disappeared.
 
 
Jag gav mig ut i molniga Göteborg för att göra några ärenden. Jag råkade ta fel spårvagn från Järntorget och hamnade i Brunnsparken. Fick mig en extra promenad. Tack.
 
---
 
I walked in a cloudy Gothenburg to run some errands. I happened to take the wrong tram from Järntorget and ended up in Brunnsparken. Got an extra walk, thereby. Thanks.
 
 
Fyndade på Emmaus rea. Min drömjumper som jag hade sett för några veckor sedan men inte var beredd att betala 400 kr för. Nu är den min! Känns som att gå runt med ett konstverk på magen. Fick den för 80 spänn. Den grå ullkoftan från Samsøe & Samsøe fick jag för samma pris. Den kastade en elev lim på häromdagen dock. Hoppas på att det går bort i tvätten.
 
---
 
Made these bargains at the Emmaus' sale. My dream jumper which I had spotted some weeks ago but didn't want to pay 400 SEK for. Now it's mine! Feels like walking around with an artwork on my stomach. Paid only 80 SEK. The same price for the grey wool cardigan from Samsøe & Samsøe. A student throwed glue at it the other day, though. Hope I can wash it away.
 
 
Gick till bibblan för att hämta ut dessa sex filmer som jag hade reserverat. Har sett alla nu förutom Försoning. Gosford Park hade jag tänkt skulle vara som en filmisk version av Cluedo, men det var det inte riktigt (men den var inte dålig för det). Gillade Lady Bird väldigt mycket. Prinsessan och grodon hade bra musik. Extremt högt och otroligt nära hade jag kunnat gråta till men gjorde inte.
 
---
 
Went to the library to get these six films which I had reserved. Have now watched them all except Atonement. I had thought that Gosford Park would be like a filmatic version of Cluedo but it wasn't really (but it wasn't bad, though). Liked Lady Bird very much. Princess and the frog had a nice soundtrack. I could have start crying from Extremely loud and incredible close but didn't.
 
 
Behövde rapportera till Katta när jag upptäckte att Timothée Chalamet var med.
 
---
 
Needed to report to Katta when I discovered that Timothée Chalamet was in it.
 
 
Beställde hem fröer för några veckor sedan och passade på att förså aubergine. Och slängde ner några blodapelsinfrön i jord också. Nu är det bara att vänta. Får se om det blir något.
 
---
 
Ordered some seeds some weeks ago since I couldn't find them in store. Pre-sawed eggplant. And putted some blood orange seeds in the soil as well. Now it's just to wait and see.
 
 
Utöver tröjorna köpte jag också örhängden i guld så att helix-örhänget slipper vara själv. Brukar ha små små örhängen, så lite ovant med ringar men tycker jag passar i dem mer och mer för varje dag.
 
---
 
Apart from the jumpers, I also bought earrings in gold so the helix-earring doesn't need to be alone. Usually I wear small small earring, so am not really used to wearing rings. But I think I can pull them of more and more.
 
 
På kvällen försökte jag se Walk the line, filmen om Johnny Cash. Men den hackade alldeles för mycket så jag gav upp. Och det kändes som ödet för jag blev inte tillräckligt intresserad av att fortsätta se den från de första scenerna.
 
---
 
In the evening I tried to watch Walk the line, the film about Johnny Cash. But it was something wrong with the disc and I couldn't see it all throuh. But it felt like faith because I wasn't so interested by see the rest of it.
 
 
Istället såg jag på Gosford Park. Bland gäster och betjänter på en fest på Gosford Park 1932 finns en mördad gäst, och en mördare. Frågan är motivet och vem.
 
---
 
Instead, I watched Gosford Park. Among guests and servants at a party at Gosford Park 1932 there's a murdered guest, and a killer. The question is why and who.
 
 
Vi klipper till SÖNDAG. Lunch. Kikärtsgryta med kokosmjölk som jag ju lagat förut.
 
---
 
Let's cut to SUNDAY. Lunch. Chickpea stew with coconut milk which I've cooked before.
 
 
Gjorde styrkeövningar och bytte sedan om. Ny kofta. Nya örhängen. Gammal frisyr. Med ostyirgt hår pga nytvättat.
 
---
 
Did some strength exercises and then changed clothes. New cardigan. New earrings. Old hair style. With misbehaving hairs.
 
 
Jag mötte upp Hådd på Göteborgs stadsmuseum där vi lärde oss ALLT om Göteborgs historia. Från 1600-talet och framåt. Förbrukade mer än tre timmar här. Puh. Efteråt fikade vi på Avenyn och var allmänt söndagströtta.
 
---
 
I met Hådd at the city museum of Gothenburg where we learnt EVERYTHING about Gothenburg's history. From 17th century to today. Spent more than three hours here. Puh. Afterwards we took a coffee at Avenyn and was Sunday tired.
 
 
Jag gick hem och såg Paraplyerna i Cherbourg. En fransk musikal där de sjunger hela tiden.
 
---
 
I went home to watch The umbrellas of Cherbourg. A French musical where they're singing all the time.
 
 
 
Genevieve är kär i bilmekanikern Guy. Guy måste dock åka på två års värnplikt och under tiden blir Genevieve uppvaktad av den äldre Roland Cassard, och hon måste göra ett viktigt livsval.
 
---
 
Genevieve has fallen in love with the mechanic Guy. Though, Guy has to do two years of military service and meanwhile Genevieve is courted by the older Roland Cassard, and she has to do life-altering decisions.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0