En Finlandsturné - Helsingfors

2019-10-24 09:40:21
Resor - Finland
 
A Finland Tour - Helsinki
 
 
 
I början av september hade jag bokat in en turné till Finland. Med besök i tre olika städer. Första stoppet blev Helsingfors där jag landade rätt sent på en söndagkväll.
 
---
 
In the beginning of September, I had booked a tour to Finland. With visits in three cities. First stop was Helsinki where I landed quite late on a Sunday evening.
 
 
Hade inte hunnit få i mig någon riktig middag. Orkade inte ge mig ut för att leta efter en bra restaurang heller. Så köpte gröt (glutenfri!) och juice och åt i hotellsängen. Det fick vara bra så.
 
---
 
Hadn't had proper dinner yet. Didn't have energy to go out and search for a restaurant either. So bought oat meal (gluten free!) and juice and ate in the hotel bed. It had to be good enough.
 
 
Mina grannar var en skolgård. Vilket jag märkte på morgonen.
 
---
 
My neighbours was a school yard. Which I noticed in the morning.
 
 
På frukosten råkade jag sätta mig bredvid en italienare (trodde han hade ätit färdigt och gått) som hade liknande jobb som jag. Så vi utbytte erfarenheter och visitkort. Sedan lite jobb, men också:
 
---
 
At breakfast I accidentally sat next to an Italian guy (thought he had finished and left his place) who had a similar job as I. So we exchanged experiences and business cards. Then, some work, but also:
 
 
Promenera i staden. Hade aldrig varit i Helsingfors tidigare. Kollade upp en promenad som Tove Jansson brukade gå. Passerade domkyrkan på vägen.
 
---
 
Walking in the city. Had never been to Helsinki before. Looked up a walk that Tove Jansson usually walked. Passed by the cathedral on the way.
 
 
Vädret var 👌
 
---
 
The weather was 👌
 
 
Snokade omkring på en turistmarknad, men köpte inget. Hittade istället en vy som jag tyckte kändes så typiskt Helsingfors.
 
---
 
Looked around at a tourist market, but didn't buy anything. Instead, I found a view that I thought felt very much like Helsingfors.
 
 
Det är det här jag får upp i huvudet när jag tänker på Helsingfors. Byggnader vid vatten. Väldigt likt Stockholm, Oslo, och Köpenhamn i och för sig.
 
---
 
This is what I imagine when I think about Helsinki. Buildings by the water. Very much the same for Stockholm, Oslo, and Copenhagen though.
 
 
Var precis lagom med andra turister.
 
---
 
Was a manageable amount of other tourists.
 
 
Åkte också på kundmöten (så intressant att få besöka labben och höra vad folk håller på med!), och svarade på mail. Framåt kvällen tog jag med mig resväskan till Centralstationen.
 
---
 
Also went to customer meetings (so interesting to visit the labs and hear what people are doing!) and replied to mails. By the evening, I brought my suitcase to the Centralstation.
 
 
Och satte mig på ett tåg mot Tammerfors. Brukar boka dessa arbetskupéer på finska tåg. En kan sitta och jobba, och/eller bara ha det tyst omkring. Och de är alltid i tid. När jag har åkt i vart fall.
 
---
 
And boarded a train to Tampere. Usually book these business coupés on Finish trains. You can sit there and work, and/or have a quite time. And they are always on time. At least when I have traveled.
 
 
Swisch så försvinner landskapen utanför.
 
---
 
Whoosh and the landscape outdoors are changed.
 
 
Kom fram sent på kvällen men åt middag denna gång. Käkade Beyond burger och blev helt proppmätt.
 
---
 
Arrived late in the evening, but had dinner this time. Ate Beyond burger and got totally full.
 
 
Så till sängs. Marsch pannkaka! God natt.
 
---
 
Bed time! Good night.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0