Mitt bokår 2019

2020-01-18 18:04:00
Böcker Tillbakablickar
My year in books 2019
 
 
 
Håller ju på med att sammanfatta förra året. Dags för alla böckerna jag läste. Det blev dubbelt så många som jag hade tänkt.
 
---
 
I'm working on summarising last year. It's now time for the books I read. Ended up with finishing twice as many as I had thought.
 
 
Så. 17 495 sidor över 60 böcker. Ungefär 292 sidor per bok. Lagom ju!
 
---
 
So. 17 495 pages across 60 books. Around 292 pages per book. Enough!
 
 
Min kortaste bok blev Förvandlingen. Jag tog mig igenom Steglitsans alla sidor.
 
---
 
My shortest novel was The Metamorphosis. I got through all the pages of The goldfinch.
 
 
I våras fick jag för mig att jag skulle läsa alla böcker i Liftarens guide till galaxen-serien. Läste ut bok nummer tre och gav sedan upp. Blev alldeles för märkligt för mig. Men första boken var kul. Snart är det 1968! gav jag 3 av 5 i betyg.
 
---
 
In the springtime I got the idea of reading all the books in the The hitchhiker's guide to the galaxy series. Finished book no three and then gave up. Too weird for me. But the first book was fun. I gave Snart är det 1968! 3 out of 5.
 
 
Åkte till Finland och kände mig ensam. Gick på ett Muminmuseum och köpte muminböcker för att få tröst. Hjälpte ♥
 
---
 
Went to Finland and felt lonely. Went to a Moomin museum and bought moomin books for comfort. Helped. ♥
 
 
Är dålig på att skriva recensioner, och årets första kom först på hösten någon gång.
 
---
 
Am bad at writing reviews, and posted the first one sometime in autumn.
 
 
NU! Statistik. Härligt. Gjorde diagrammen i Excel så därför de ser lite stela ut. Läste många kvinnliga författare förra året! Har för mig att det var en önskan från 2018 (då 60% av böckerna jag läste var skrivna av män). Försöker se till så att det blir lite blandat.
 
---
 
NOW! Statistics.Lovely. Did the diagrams in Excel so that's why they look a bit stiff. Read a lot of female writers last year! I think it was a wish from 2018 (when 60% of the books I read were written by men). Try to mix between genders.
 
 
Blev mest svenskt. Som vanligt, antar jag. Och mycket från USA och Storbritanien. Räknade ut att 13 böcker var skrivna av icke-europeiska eller icke-amerikanska författare, alltså 17%.  (Förtydligande till legend i diagrammet: Land; antal böcker; procent.)
 
---
 
Mostly Swedish novels. As usual, I guess. And a lot from the US and Great Britain. Counted that 13 books were written by non-European or non-American writers, so 17%. (Explanation to legends in the diagram: Country; amount of books; percentage.)
 
 
 
Följande 10 böcker gav jag högsta betyg (arrangerat efter ordningen jag läste dem):
♦ Mjölk och honung - Rupi Kaur
♦ Den vita tigern - Aravind Adiga
♦ Tionde december - George Saunders
♦ Hjortronlandet - Sara Lidman
♦ Pappaklausulen - Jonas Hassen Khemiri
♦ Kometen kommer - Tove Janson
♦ Nuckan - Malin Lindroth
♦ Jag for ner till bror (Kippo #1) - Karin Smirnoff
♦ Testamente - Nina Wähä
♦ Vi får upp med mor (Kippo #2) - Karin Smirnoff
 
 
I gave following books highest grade (ordered after in the order I read them):
Milk and honey - Rupi Kaur
The white tiger - Aravind Adiga
Tenth of December: Stories - George Saunders
Cloudberry land - Sara Lidman
Pappaklausulen - Jonas Hassen Khemiri
Comet in Moominland - Tove Jansson
Nuckan - Malin Lindroth
Jag for ner till bror (Kippo #1) - Karin Smirnoff
Testamente - Nina Wähä
♦ Vi får upp med mor (Kippo #2) - Karin Smirnoff
 
 
 
Ska vi ta bottennappen också? Jo, men det gör vi! Sedan får det vara nog. Dessa böcker föll mig bara inte i smaken och jag gav dem alla 2 av 5:
○ Livet, universum och allting - Douglas Adams
○ Tatueraren i Auschwitz - Heather Morris
○ W. - Steve Sem-Sandberg
○ Ett år av vila och avkoppling - Ottessa Moshfegh (fick 2,5 om jag ska vara rättvis)
 
---
 
Now to my least liked books. And then we will be done for this time. This books, I just wasn't my cup of tea and I gave them all 2 out of 5:
Life, the Universe and Everythin - Douglas Adams
The tattooist of Auschwitz - Heather Morris
W. - Steve Sem-Sandberg
My year of rest and relaxation - Ottessa Moshfegh
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0