8 recept som jag vill testa typ nu

2020-05-16 08:45:00
Mat och recept
 
8 recipes that I would like to try like right away
 
 
 
Idag är det internationella celiakidagen! Det ska jag fira genom att bara äta glutenfritt. (Heheh.) Skämt åsido, superbra att det uppmärksammas trots att jag numera sällan träffar på någon som inte har koll på vad jag inte bör stoppa i mig (förutom sojasås, den är himla lurig!). Och utbudet av produkter har ökat explosionartat sedan början av 2000-talet när jag fick min diagnos och fick beställa stora kartonger med glutenfria livsmedel från apoteket. Tror bara jag saknar hönökaka eller polarbröd. Men det var egentligen inte detta inlägget skulle handla om. Utan olika (vegetariska) maträtter som jag har sparat. De som inte är glutenfria går enkelt att göra om till. Jag byter bara ut t ex vetemjölet till lika stor mängd glutenfri mjölmix. Det brukar funka fint. Nu kör vi tycker jag!
Jag har inte tagit någon av bilderna, utan de är från originalreceptet.
 
---
 
Today, it's the international celiac disease day! I will celebrate it by only eating glutenfree stuff. (Heheh.) Joking apart, it's great that it's highlighted even though I seldomly meet people nowadays that doesn't what I can or cannot eat (except for soy sauce, it's a tricky one!). And the glutenfree food offered has increased a lot since the beginning of 21th century when I was diagnosed and had to order big packages with glutenfree food from the pharmacy. There's only two types of bread I miss, otherwise I'm all fine. But actually, that was not what this post was supposed to be about. But different (vegetarian) dishes that I would like to try out. If it's, for example, wheat flour in the recipe, I usually just change the same amount into glutenfree flour mix. It usually works out fine. Let's go!
I have not taken any of the photos. They're all from the original recipes.
 
 
Elsas ungrostade tomatsoppa med burrata och trädgårdsbröd. Har lagat denna rätt en gång tror jag, vilket är alldeles för sällan. Vet att jag kan få cravings efter den ibland. Så. Himla. Smarrig. Och enkel. Här finns recept.
 
---
 
Elsa's oven-toasted tomato soup with burrata and garden bread. I have cooked it once I think, which is too seldom. Know that I sometimes get cravings for this dish. So. Very. Tasty. And easy. Recipe is found here.
 
 
Tagliatelle med två sorters sparris och harsyra. Igår när jag gick på promenad i naturreservatet upptäckte jag att harsyran har kommit. Åh, det är ju så gott. Funderade på vad jag skulle kunna göra med den förutom att lägga den i en sallad. Så lägger Sandra ut det här receptet idag. Ödet? Har för mig att jag inte är så förtjust i vit sparris, men det kanske ändras tack vare denna rätt? Här hittar ni recept hursomhelst.
 
---
 
Tagliatelle with two types of asparagus and oxalis. When I walked in the nature reserve yesterday, I noticed that the oxalis are growing now. Oh, finally. It is so tasty! Thought about what to do with it except for adding it in a salad. By a coincidence, Sandra posted this recipe today. I think I don't like white asaparagus that much, but that could maybe change thanks to this dish? Here's the recipe anyhow.
 
 
Biffar på formbar färs på ärta med vårprimörer. Salladslökarna och de små morötterna har börjat komma i säsong nu. Som vi har längtat heeeela långa vintern. Nu finns det så mycket gott. Mm! Tror jag kan få till att laga detta inom de närmsta dagarna. Receptet finns här.
 
---
 
Vego beefs with early season veggies. It's the season for spring onions and tiny carrots now. As we have longed for it the entire winter. Now, there's so much goodies. Mm! Think I might cook this in the next few days. Recipe is found here.
 
 
Fänkålsspaghetti. Bosh är mina nya favvo-britter. Följer dem på facebook och allt de gör ser så himla gött ut. Vi bakade deras ultimata chokladfudge-kaka i veckan. Oj oj oj vad god (och chokladig!) och mastig den blev. Hade lite grekisk yoghurt till för att få till lite syra. Är taggad på den här spaghettin. Den verkar väldigt enkel. Och god. Instruktioner finns här.
 
---
 
Rich fennel spaghetti. Bosh are my new favourite British men. I follow them on Facebook and everything they do look so tasty. We cooked their ultimate chocolate fudge cake the other day. Oh so damn good! Served it with some greek yoghurt to break the chocolate flavour a bit. Am psyched for this spaghetti. It seems quite easy. And tasty. Instructions here.
 
 
Veganska, grekiska färsbiffar med tsatsiki och helstekt potatis. Behöver jag ens säga något mer? Ni hittar recept här hos jävligt gott.
 
---
 
Vegan greek beefs with tzatziki and whole roasted potatoes. Do I even need to add something more? You'll find the recipe here.
 
 
Enkel spaghetti med mosade tomater. 5 (fem!) ingredienser och du har middagen färdig. Perfekt för en vardagskväll när en inte orkar stå med två kastruller och en stekpanna och hålla på. Instruktioner hittar ni här.
 
---
 
Easy peasy squashed tomato spaghetti. 5 (five!) ingredients and dinner is served. Perfect for weekdays when there's not time nor energy for cooking in two pots and a frying pan and stuff. Instructions found here.
 
 
Glutenfri pizza med jordgubbar, getost & nektarin. Hallååå eller! Så fort de svenska jordgubbarna är i säsong (och bönderna har folk som kan plocka dem ...) tänker jag laga det här. Har inte kommit på vad jag kan byta ut mandelmjölet mot än, men det ger sig nog tills dess. Recept hos Karin-Evelina.
 
---
 
Glutenfree pizza with strawberries, chevre & nectarine. Well hello! As soon as I can buy Swedish strawberries (if the farmers get people to pick them though ...) I will cook this. Have not figured out what I can replace the almond flour with, but I guess I'll figure out sooner or later. Recipe at Karin-Evelina.
 
 
Sist ut: Svamp- och purjulökscarbonara. Mhm mhm mhm. Oklart om jag tål liquid smoke, men annars får jag väl bara vara utan. Recept finner du här hos Vegokäk. Ha en underbar helg nu!
 
---
 
Last: Mushroom and leek carbonara. Mhm mhm mhm. Not sure if I can eat liquid smoke, but if not I will have to do without I guess. No probs. Recipe found here at Vegokäk. Wish you an awesome weekend!
 
 

Kommentarer
Postat av: Hemma Hos Felicia

Tagliatellen med sparris såg ju såå god ut!

Svar: Eller hur! Har inte provat den än, men har plockat harsyra till den.
ElinHaraldsson

2020-05-16 @ 09:31:16
URL: http://feliciahblogg.webblogg.se/

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0