Bäst-i-test-festen - Min 30-årsfest

2022-08-11 22:57:31
Kalas och festligheter
 
The taskmaster party - My 30th birthday party
 
 
 
Sista helgen i juli valde jag att fira min 30:e födelsedag, även fast den egentligen är i september. Ville passa på att utnyttja att kunna vara utomhus på landet. Och extra kul att kunna visa vänner byggnaden det är tänkt att vi ska bygga om till bostadshus. Så vi dukade och pyntade i bakstugan på fredagen innan. 
 
 
Fick finfin hjälp av min kille. Och mina föräldrar. 
 
 
Jag satte mig och plockade svarta vinbär i någon timma eller två. 2,5 liter skulle jag ha och det tog sin lilla tid. Under tiden fixades det med att förbereda resten av maten inne hos mina föräldrar. 
 
 
Möttes av denna idylliska (och nämen-dra-mig-baklänges-vad-vacker) solnedgång vid läggdags. Somnade i mormors gamla sommarstuga. 
 
 
Lördagen var festdagen. Ballonger blåstes upp och all mat förbereddes in i det sista. 
 
 
Ställde fördrinksbordet i skuggan under körsbärsträdet. Var så glad över att det var soligt. 
 
 
Men även lite blåsigt ... Jag tog på mig playsuit med krage och en fluga. Ett försök så gott som något att efterlikna David Sundin. 
 
 
Lite efter klockan två (dagsfest är min bästa typ av fest!) kom de första gästerna - min syster och hennes sambo. 
 
 
Senare hade fler och fler börjat droppa in. 
 
 
Vi hällde upp fördrinkar. Jag hade en idé om att det skulle vara svarta vinbärstema, så det blev Kir Royale.
 
 
Sedan så! Dags för första brevet att öppnas. Woop woop! Foto: Emilia Sandolf. 
 
 
Jag öppnade det och läste att alla skulle dela in sig i fyra lag med olika kriterier för att få till en bra blandning. Foto: Emilia Sandolf. 
 
 
När även de sista gästerna kommit blev det dags för första riktiga testet! Hitta en sak som började på samma bokstav och sedan lägga det i rad med lagkamraternas saker. Väldigt många kreativa lösningar. Som Hådd som använde hela huset, och Jesper som tog en jordsäck. Och isärplockandet av en Emmaljunga-vagn för att få en lite lite längre rad. 
 
 
Nästa lek: kasta din grej i en hink.Gick något bättre för vissa än för andra, haha. 
 
 
Jag hade ett horn att tuta i - ska det vara så ska det vara. (Lät dock inte så mycket som det var tänkt ...) Medan lagen gömde varsitt A4-papper hämtade vi lägligt nog maten (som mina föräldrar var snälla att fixa det sista med). Blev visst inga bilder på maten, men det var mycket rotfrukter, grönkål, halloumi, champinjoner med kikärtsröra,och annat gött. Min tanke var att alla på festen skulle kunna äta (nåväl nästan) allt. Lyckades helt okej med det. Foto: Amanda Lindgren. 
 
 
Näst sista, och sjätte, testet var att göra en så synkroniserad dans som möjligt. Såklart att jag skulle ha ett test med dans! Detta lag (Gôrmany) blev bäst i detta test. 
 
 
Medan lagen övade på sina danser hade jag hämtat glass och förberett för efterrätten. Fick hjälp med att tända tomteblossen. 
 
 
Så festligt med tomtebloss ju! Underskattat tycker jag. Efter glassen var slut och uppäten genomfördes sista testet där varje lag skulle rita en hyllning till födelsedagsbarnet (alltså mig). Lag Elins Änglar korades till sist till festens vinnare! Men väl jobbat av alla lag och så kul att folk ville delta. :) Foto: Emilia Sandolf. 
 
Efter allt arrangerande utnämnde jag "fri lek" - vilket blev sitta utomhus på trappan och tjôta tills solen gått ner.
 
 
Blev aldrig av att jag öppnade presenterna på festen (och var för trött efter alla lekarna). Men öppnade dem dagen efter. Ett olivträd (en dröm som gått i uppfyllelse!), böcker jag önskat mig samt ett virkat bokmärke som Annie gjort, spelet Krypterat, champagne och vin och minttu, cocktailglas, ett armband, och en karaff. Fick även Sara Bäckmos bok Skillnades trädgård från familjen Malmgren i efterhand. Tusen tack återigen för allt fint - där bästa presenten ändå var att folk kom och firade mig. Är nästan redo för att börja planera nästa års fest 😄
 



Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0