Vecka 4. Från och med nu kan du kalla mig fru

2023-01-23 11:16:00
Graviditet / bäbisliv Kärlek Veckorapport
 
Week 4. From now on, you can call me Mrs
 
 
Vi vigde oss i lördags. "Tio minuter vigsel, en timme fotografering", som Anton sa nyss. Och några timmars kalas. Tänker väl att det hele ska få ett eget inlägg så småningom. Tills dess kan jag väl säga att när vi pratade om det (tror i samband med att jag blev gravid) och sedan planerade för det (i typ tre/fyra veckor) handlade det för mig mer om att det kommer förenkla vår stundande framtid. Anton blir automatiskt den biologiska fadern och yada yada yada. Som att gå till en advokat (fast i detta fall en vigselförrättare) och skriva under juridiska dokument (fast med en liten cermoni).
 
Tills vigselförrättaren läste upp en kärleksdikt och det slog mig att det är ju också en kärlekshandling. Vi tror på att vi vill leva ihop i nöd och lust. Det är en manifestation av, ett torgskrik av "jag älskar just dig dig dig tusen gånger om". Den insikten slog omkull mig. Kom mot mig som en stor surfvåg. Jag hade förträngt den och fokuserat på det praktiska och smidiga med att ingå ett äktenskap. Jag har ju varit på vigslar förut och alltid blivit rörd för att det är så fint, så det borde inte ha varit någon nyhet. Men nu blev det så. Lyckades i vart fall säga "ja". När våra gäster ville gratta oss med kramar rann tårarna till slut och den där surfvågen fick komma ut. Hade ju så här i efterhand förvånat mig om jag inte hade gråtit på min egen vigsel.
 
Det känns fortfarande ofattbart och overkligt att jag har titeln "fru" och är gift med någon. Inget har ju förändrats i vardagen liksom. Det kommer behöva landa lite. Precis som med titeln "mamma".
 
Tårtan, som blev helt otrolig och över mina förväntningar, är förresten gjord av VeGofika i Göteborg.
 
 
Vi har flyttat. Vi har gift oss. Jag har inget mer "stort" i kalendern som behöver planeras inför, förutom tvillingarnas ankomst (som kan bli när som helst), och det känns skönt. Det är tillräckligt så. Har fått min kursbok till Praktisk projektplanering nu och ser fram emot att få studera lite. Ligger på grund av kursboks-införskaffnings-missen en vecka back. Tror på att jag ska kunna ta ikapp det. Behöver också söka några jobb, och ska ha jobbintervjuer den här veckan. Vi bjuder över folk för att få hjälp med att äta upp tårtan. Jag skriver upp "vila" och "lunchpromenad" som två av punkterna på dagliga att-göra-listan.
 
Jag har fått en tid hos en fysioterapeut denna vecka. Tanken är att jag ska få övningar att göra för att stärka upp muskler så jag inte ska behöva ha lika ont i ryggen. Och på fredag går jag in i sista tredjedelen av den här graviditeten. Har känt mig färdig med att vara gravid sedan gravidvecka 16 - "så, nu har jag känt på att vara gravid, nästa grej tack" - så att det börjar närma sig ett slut är både skönt och läskigt. Ha en förträfflig vecka, hörrni! ♥ 
 

Kommentarer
Postat av: Annie

Så fint skrivet Elin ❤️

2023-01-23 @ 18:25:26

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0