Min överraskningsfest, ett 65-årskalas, och födelsedagen

2023-09-21 09:07:00
Kalas och festligheter
 
 
My surprise party, a 65th birthday party, and my birthday
 
 
Här kommer ett kalasinlägg! Men det visste jag inte om när jag satt på balkongen i solen den andra lördagen i september och åt pyttipanna med ägg, rårörda lingon, och smörgåsgurka till lunch. Jag tog det lugnt och väntade på att Malmgrens skulle komma kl 15.
Erbjöd mig att göra iordning potatissalladen vi skulle bjuda dem på, men det fick jag inte för Anton. Tänkte att det var lite märkligt men tänkte inte så mycket på det. Anton tog på sig en linneskjorta och jag tänkte att det var mer uppklätt än han brukar vara när Malmgrens kommer på besök, och fick en kommentar i förbifarten om att han tyckte att jag också borde vara finklädd. Jaja tänkte jag och bytte om till blus och shorts jag också för det kan ju vara lite kul. Så kom Malmgrens och jag fick present och jag tänkte att det var snällt och fint, och Niklas hade också skjorta på sig och det var ju trevligt.
 
 
Bara en kort stund senare kom plötsligt Nour och hennes sambo in igenom dörren och jag hann inte tänka ut någon rimlig förklaring, mer än att det var ju kul. Jag fick en bukett blommor och Nour bar på tårtkartonger. Så stapplade min bror med sambo in, med backar med porslin i händerna. Och så såg jag mamma. Och pappa. Och där någonstans insåg jag att de är här. För att fira mig. Allihopa.
Blev så rörd.
Blev så glad.
Och Hådd kom bärandes på stolar. Och alla hjälptes åt till att duka upp borden i vardagsrummet. Var länge i något slags positivt chocktillstånd. Tänk att någon ville anordna en fest till mig. Och har kunnat hålla det så pass hemligt. Någon sa "för du fick ju aldrig någon baby shower".
Pusselbitar föll på plats kring saker som Anton gjort de senaste dagarna (städat lite väl noggrant och mycket mot vad vi brukar orka, slängt sopor lite väl länge, suttit mycket mer med telefonen än vanligt), och som jag reagerat på men inte brytt mig så mycket om. 
 
 
Katta kom också och då grät jag av rördhet igen. Vilket hittepå! Vi käkade paj, potatissallad, vegokörv, och frukt. Potatissalladen som jag inte fått vara med och göra för att jag inte skulle reagera på hur mycket som skulle göras för att bara Malmgrens skulle komma på besök.
 
 
Lagom till tårtan kom min syster med sambo. Jag blev sjungen för, och jag ville ta reda på allt om hur alla kunnat planera och hålla detta hemligt. Dash och Bagge kom också förbi en sväng senare på kvällen. 
 
 
Fick så mycket fina presenter! Så vackra blombuketter. Böckerna fick bäbisarna, och dem har vi redan tagit oss igenom flera gånger. :) Dagen efter var jag trött men glad, och framförallt glad över att inte behöva vara bakis. Tänkte "ja jisses" orimligt många gånger när jag tänkte på gårdagen.
 
 
Lördagen därpå var det kalasdags igen. Dock ett kalas jag var medveten om. Kul att få klä upp sig i matchande kostymset. Vi satte på tvillingarna blusar och deras namntröjor och begav oss hem till mina föräldrar för att fira pappas 65-årsdag. Vi hade bestämt oss samma förmiddag att vi kände oss tillräckligt friska för att vara med.
 
 
Det blir alltid så fint kvällsljus på sensommaren. Tvillingarna fick presenter av pappas gamla arbetskollegor, efter att en av dem hållit ett så fint tal om hur det varit att arbeta ihop och hur glad pappa hade varit när han nyss fått reda på att han blivit morfar. Blev så rörd över talet och gesten. Det var två par stickade sockor. Under festen vandrade tvillingarna från famn till famn och jag tycker det är så fint. Blev dock svårt att få dem att somna, och när vi kom hem på kvällen låg en av dem och tjattrade i sängen - som om att kvällens händelser skulle gås igenom. 
 
 
I måndags var det min födelsedag! Älskar att fylla år. Fick pannkakor, även om vi fick äta dem i omgångar för tvillingarna behövde få uppmärksamhet. Jag var trött och kände mig på samma humör som vädret. 
 
 
Vi lyckades ta oss ut på promenad när det inte regnade. Åt tårtrester och drack te när vi kom hem igen. Hade blivit en hel tårta över från mitt kalas, så vi har massor av tårta i frysen. 
 
 
När tvillingarna till slut somnat för kvällen satte jag mig i soffan för att bara vila och känna dagens trötthet komma ikapp mig. Fick tröst av Anton. Piggnade till och började lägga ett pussel jag fått av min bror i julklapp. Har förhoppning om att det blir ett mysigt höstprojekt efter att barnen har lagt sig - lägga pussel, lyssna på podcast, och dricka te. Kommer bli kämpigt med det där orange fältet runtomkring, det är ett som är säkert!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0