Första oktober

2015-10-01 08:19:00
Mat och recept Tankar Och Funderingar
Idag är det första oktober, och utöver att den vita Chalmersmössan byts ut till den svarta och att det är starten på rosa måndaen (bröstcancer uppmärksammas), är det även vegetariska världsdagen.
 
Jag är ju vegetarian sedan några år tillbaka, men var innan dess uppväxt med att äta vegetariskt då och då (typ någon gång i veckan), så jag har samlat på mig en del vegetariska recept jag tycker är goda. Jag tycker mestadels att en ska äta det en tycker är gott (jag tycker inte kött är så gott, så vegetariskt är även ett godare alternativ för min del) och det vore ju inte helt konstigt om någon rätt då och då var vegetarisk.
 
Dagen till ära tänkte jag länka några av mina favoritrecept! Ni får även jättegärna länka era, så blir det en fin vegetarisk receptbank. Jag är för övrigt inte helt för det här med substitut, som sojakorv, eftersom jag tycker det verkar så tråkigt och förstör lite utmaningen med att vara glutenintolerant och vegetarian, så det kommer inte finnas några sådana recept.
Okej, då kör vi!
Rött ris med fetaost och annat göttigt. Rött ris är så himla, himla gott och har så fantastisk konsistens. Kan gå och längta efter att få äta det. Synd bara att det behöver 45 minuter för att kokas klart, som student har jag ju inte alltid den tiden ...
Mozzarella med tillbehör. Mozzarella är typ bland det bästa jag vet. Kan ju äta bara mozzarella till middag ibland för att jag är så sugen på det. Men tillsammans med pasta, tomater och annat gött en har hemma funkar också. Har svårt för att bli vegan av just mozzarella-anledningen.
Curryris med röda linser. Detta är nog mitt absolut bästa recept. Det blir gott varje gång och det går att variera så himla mycket. Bara utgå från basen och sedan tillsätta det en känner för. Och så går det fort och smidigt att tillaga; allt i en kastrull och koka tills färdigt.
Kikärtsburgare. De här burgarna brukar vara väldigt uppskattade bland icke-vegetarianer (farmor har gett de godkänt, till exempel). Men kikärtor och soltorkade tomater är ju gott, så då måste det ju helt enkelt bli gott!
 
Andra förslag (som ni får googla er till) är
  • olika sorters pizzor (mozzarella, svamp och avokado på pizza är supergott!)
  • pajer (spenat, rödbetor, eller något annat som är gott)
  • champinjonsoppa
  • Mustig tomatsoppa med mozzarella och basilika (ett annat av mina bästa recept och som jag gör rätt ofta)
  • Mangoldpaj med mozzarella (gjorde denna rätt med Styret på vår teambuilding-dag och den blev helt-okej-god; var dock lite lite mat till 6 personer)
  • Tofu stroganoff (som korv stroganoff fast med tofu; har gjort några gånger och tycker det blivit gott!)
  • Fried rice med olika sorters grönsaker
  • Sojabönscarbonara låter gott
  • Vegetarisk lasagne
Ha en fin första oktober!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0