September - en sammanfattning

2023-10-12 09:56:07
Månadssammanfattning
 
 
September - a summary
 
 
Här finns sammanfattningarna för februarimars, april & maj, juni, och juli.     
 
 
Månadens sysselsättning
Gå på födelsedagskalas. Fylla år själv! Äta tårta. Planera och packa inför Ölandsresan. Åka till Öland, och hem igen. Gå på tvillingträff. Pussla 1 000-bitars. Plantera barnens dopträd.
 
 
Månadens tv-serie
Mitt intresse för dokumentärer håller sig hårt fast. Har tittat på följande, alla på SVTplay och alla har varit toppen:
Min tjockumentär - Fredrik Boltes dokumentär om när han bestämde sig för att göra en gastric bypass-operation eftersom han vägde över 160 kg och vill kunna leva ett vanligt liv med sin son. Fredrik är mycket karismatisk och gjorde att jag fastnade och såg avsnitt efter avsnitt när jag var upp och pumpade mitt i natten. Hade velat att serien fick minst ett avsnitt till för att kunna få med allt han i sista avsnittet nämner att de inte fick med. Tror det hade balanserat vad som annars känns lite som en reklamfilm för operationen.
Instagramupploppet - Om hur instagramkontot Gbgorroz på bara ett par dygn lyckas få tusentals följare och har hängt ut hundratals unga personer med rykten, namn och bild. Hur polisen vid den här tiden helt hade missat ungas närvaro på Instagram och hur stämningar på sociala medier kan piskas upp till att bli fysiska handlingar.
Transkriget - Kritik mot, eller granskning av, transvården för barn. 
Kungen och jag - Karin af Klintberg har fått följa kungen under två år. Vad gör han en vanlig dag? (Åker från sitt hemslott till sitt jobbslott.) Hur ser han på att inte ha fått välja vad han ska bli när han blir stor? Kan bara varmt rekommendera. 
 
 
Månadens musik
Fågelsång och naturljud för att få till en lugn atmosfär hemma.   
 
 
Månadens poddar
Flashback forever där jag väntar med spänning på att Mia ska ta sig an ämnet World of Alidia. Oförskämt att anta är tillbaka med säsong 2, och börjar starkt med ett avsnitt om The Gunilla Persson. Kafferepet när jag inte har något nytt avsnitt av de andra två poddarna, lagom och lättsamt.  
 
 
Månadens godaste mat
Pumpasoppa på Öland. Pajer på kalasen. Min födelsedagstårta.
 
 
Månadens sämsta
Att vi var sjuka i några dagar. Tufft att försöka vila medan det finns två småttingar som behöver en. Och ännu ett dödsfall bland anhöriga.
 
 
Månadens bästa beslut
Åka med till Skördefest på Öland med Antons familj. 
 
 
Månadens app
Riktiga vykort - för att skicka Tackkort från dopet. Den är lite för smidig att använda. 
 
 
Månadens anteckning
Packlista till Ölandsresan.   
 
 
Månadens klädesplagg
Halsduk. Dels för att det är dags nu. Dels för att försöka bota nackspärren jag drog på mig. Och kostym - kul att få klä upp sig.
 
 
Månadens film
Ingen film denna månad. Heller. (Men såg att Triangle of Sadness finns på SVTplay just nu!) 
 
 
Månadens böcker
Mestadels barnböcker / pekböcker. Försökte få till en rutin med att läsa i bok innan läggdags, men gav upp när böckerna hellre användes som tuggleksak. 
 
 
Månadens mest lästa inlägg
 
 
Månadens rutin
Förstå hur barnen vill ha förmiddagen och försöka hålla oss till det, med matningar och tupplurar. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0