Juli - en sammanfattning

2023-08-06 10:27:39
Månadssammanfattning
 
 
 
August - a summary
 
 
Här finns sammanfattningarna för februarimars, april & maj, och juni.     
 
 
Månadens sysselsättning
Hänga i sommarstugan. Hade velat säga bada i havet, men det har inte blivit mycket med det. Fixa hemmavid. 
 
 
Månadens tv-serie
Laxbralla som är tillbaka med ny säsong - kul! Och SD-bögar. Båda finns på SVTplay. Började se Familjen Adampour som såldes in för mig som ett norskt svar på Kardashian-familjen, men det var inte så intressant som jag hade förväntningar om. Fick nostalgikänsla och ville se sommarlovsprogrammen som gick när jag var liten, typ Mormors magiska vind, men efter några avsnitt landade jag i att det är bättre att låta det få vara kvar i nostalgiminnet. 
 
 
Månadens musik
Försökt lyssna på en del nysläppt musik, men inget som ännu har fastnat och som har känts "wow".  
 
 
Månadens poddar
Flashback forever som alla andra månader, de har dock sommaruppehåll så jag har istället lyssnat på Kafferepet och Oförskämt att anta - en podd om fulkultur. När det kommer till sommarprat har jag bara lyssnat på Annie Lööfs (om när hon födde sin andra dotter förtidigt och jag kunde reletera till hur det kan vara, grät några gånger), Ina Lundströms (om hur musik berör och det fick mig att vilja bli lika musiknördig som Ina är), samt Omar Rudbergs (som jag inte lyssnade klart, hade förväntningar i höjd med Edvin Rydings förra året och det blev mest störigt). 
 
 
Månadens youtube
Yoga (in bed) och Emil Hansius.  
 
 
Månadens godaste mat
Den här potatissalladen som vi först bjöd Nour och Edward på när vi hade dem på besök, men som vi sedan dess lagat minst en gång i veckan för att den är så lätt att slänga ihop. 
 
 
Månadens sämsta
Att Elsa-Sara fick somna in. Nu får det vara nog med död och begravningar på ett tag tack.  
 
 
 
Månadens bästa beslut
Att Anton veckohandlar medan jag tar en vagnspromenad med kidsen - smidigt och mer ekonomiskt. Flytta över tvillingarna till spjälsängen vilket har gått oväntat smidigt än så länge - skönt att kunna breda ut sig i vår säng igen. 
 
 
Månadens app
Duolingo igen. Övar upp min gamla skolfranska.
 
 
Månadens anteckning
Stora att-göra-listan. Fick ny energi efter att vi kom hem från sommarstugan - tycker jag har sett hemmet från ett annat ljus och sådant som jag "lärt mig leva med" blev åtgärdat.   
 
 
Månadens klädesplagg
Träningsshorts. För sköna för att ens ha något annat. 
 
 
Månadens film
Nyckeln till friheten och Harry Potter-filmerna har Anton satt på medan vi matar bäbisarna. Såg dokumentärfilmen om Sinéad O'connor (innan hon gick bort, visste inte att hon varit en sådan rättskämpe eller något om henne förutom att det är hon som sjunger Nothing compares 2 u), och Monty Python (passade på för att de låg uppe på SVTplay). 
 
 
Månadens böcker
Kämpar på med Skuggkungen av Maaza Mengiste. Det verkar gå trögt så överväger att ta någon annan bok emellan. Den handlar om hur italienarna invaderar Etiopien under andra världskriget och kräver att det ska tillhöra dem. Kommer lite för nära nutidshistorien.
 
 
Månadens mest lästa inlägg
 
 
Månadens rutin
Minska ner pumpandet till fem gånger - ett lagom antal att orka och hinna med. Förstå ungefär när kidsen vill sova för natten och därför hellre träffa folk runt lunchtid så det inte ruckar alltför mycket på tvillingarnas sovmönster. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0