Tisdagen ; jag, dansken och köttbullarna

2010-07-20 20:33:30
Min Dag
Idag började dagen med att jag försov mig. Eller jag vaknade av att alarmet ringde, och så tänkte jag att jag stänger av det och ligger kvar i sängen i fem minuter till (hade faktiskt funkat i måndags), men så blev visst de fem minutrarna till en halvtimma och av någon (men bra) anledning vaknade jag och tänkte att om jag skyndar mig riktigt mycket så hinner jag med den bussen jag brukar ta. Men nej, jag kunde inte skynda mig så mycket så jag fick ta en senare buss.
Men trots det missödet kom jag bara fyrtio sekunder försent.

Fick visa mina danska språkkunskaper idag också, för det kom en dansk (verkar som om vi har en dansk om dagen i affären för övrigt, men frågan är vad danskar gör i Ytterby?) och började prata med mig när jag packade upp köttbullar (eller ja, han ställde en fråga):

"Vhad spiser man till dem här?" (Tänk er att det är en dansk som säger det, alltså på danska.)

Och jag var tvungen att ställa om min hjärna till danska (nu låter det ju som att jag kan danska flytande, vilket jag inte kan, men jag menar ställa om till hjärnan så att den så gott den kunde förstod danska) men ville inte att dansken skulle märka det så jag bad honom ställa frågan igen medan min hjärna ställde om sig.
Spisa, spisa.. Är det inte äta på danska?

Så jag chansade på det och sa att man kan äta både potatis och makaroner till. Han nickade och började sedan fråga sin fru om de skulle köpa köttbullar eller inte.
Jag funderade istället på om spisa verkligen betyder äta på danska eller om det betyder tillaga. Men eftersom dansken inte hade tittat på mig som om jag var helt dum i huvudet bestämde jag mig för att det nog var korrekt.

I vart fall så åkte jag hem till Patrik efter jobbet och var där en stund tills jag fick bråttom till 17:26-bussen, och sedan hämtade mami mig och jag är alltså hemma på mitt rum just nu.
Och äter glass. Som jag ska fortsätta att äta på, mums.


Hörde att det var fint väder i dag (min syster har fått rejäla, ehm, bikiniränder (eller ränder från linne och shorts)). Typiskt när man jobbar inomhus! Men imorgon är jag ledig. Kan ju alltid hoppas...

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0