Italien, dag fyra

2011-04-22 10:00:00
Resor - Italien
På måndagen åkte vi en liten dagstur till staden Siena. Fast innan man kom dit var vi tvungna att gå en liten promenad och på vägen hittade vi bland annat den här fontänen.
Jag och Wille på bilden, förresten.

Och en slags marknad där man kunde köpa solglasögon, halsdukar, väskor och smycken till exempel.

Patrik köpte nya solglasögon och ville inte använda mina rosa längre. De fick istället vandra vidare till Max som hade dem hela dagen.


Till slut kom vi i vart fall fram till Siena.



Men vi behövde ändå fortsätta att gå igenom små gator för att komma fram till Piazzo del Campo.

En pizzeria som sålde pizza för en europer hekto! (Och en superstor pizza utanför pizzerian.)





Och ungefär såhär ser Piazza del Campo ut. Fast ändå inte, för det här är bara en liten del av "torget" och det finns alltså fler hus och byggnader som omsluter ett torg i en cirkel.
Två gånger om året (2 juli oh 16 augusti) hålls en hästkapplöpningen här och gatorna fylls då med jord/sand så att hästarna kan springa där. Palio kallas loppet och det är de olika stadsdelarna i Siena som tävlar mot varandra.




Det fanns en fontän på torget också. Med massa skulpturer såklart.


Vi gick på en guidad tur genom den vackra staden.






Och självklart fanns det en katedral med skulpturer och utsmyckningar. En jätte stor katedral, för övrigt!
Vi gick dock inte in, men det var säkert lika vackert på insidan som på utsidan. Det brukar vara så i italienska katedraler.


Jag och Wille hittade en mycket fint ställe att bo på om vi vill flytta till Siena.


Förutom att man då bor i en fin stad, en fin lägenhet så har man den här otroliga utsikten från sin balkong! Kortet gör dock inte utsikten riktig rättvisa, för det var så speciellt vackert när man stod där. Åh.




Glass, såklart.
Lemone
(citron) blev min nya favoritglass. Så himla god!


Efter att ha promenerat lite mer i Siena och försökt hitta plåster till skavsår (dock utan framgång) åkte vi vidare med bussen.


Till San Gimignano.
(I efterhand tycker jag det var väldigt bra att jag tog kort på den här skylten för jag hade aldrig kommit ihåg vad staden hette.)




Så mysig och vacker stad!




Med en väldigt vacker utsikt!


Jag och Wille fortsatte vår färd in igenom stadsmurarna och där innanför fanns det till exempel små gator med affärer.


Och självklart ställen där man kunde köpa glass!


Och såhär ser det ut i en glassbutik. Bara glass.


Glass nummer två för dagen.
De hade kinderäggs-glass som jag bara var tvungen att smaka! Den var god. Himla god. Dumt bara att den innehöll nötter (eller spår av det) för efter ett tag började mitt immunförsvar reagera. Usch och fy. Gav det som var kvar av glassen till Patrik och så fick jag dricka vatten för att dämpa allergireaktionen (eller vad det heter).
Passionsfruktsglassen var också god, för övrigt!


Jag och Wille gick in i en pasta-affär (där de också sålde olivoljor, vinäger och andra "typiska" italienska varor). Fanns så himla många olika sorter i olika färger!
Jag köpte hjärtformade makaroner i olika färger, spaghetti och citronolja (med lite olivolja i) till min familj i Sverige.
Citronolja åt jag till en biff hos den italienska familjen och det var så gott att jag köpte hem det så att jag kan äta det igen!


Och här är staden från håll. Jag och Wille tog en liten promenad utanför staden för att se den på håll. Så vackert!
Och ungefär vid fyra-tiden åkte vi tillbaka till Prato igen.


Jag gick runt i trädgården tillsammans med den italienska mamman. Jag luktade på träden och lagerblad och lärde mig vad det var för olika träd.
På bilden ser ni olivträd (närmast till höger) och körsbärsträd i blom (det vita längst bort).


Min italienare hade en supersöt kanin som bara var tre månader! Den hette Luciano efter hennes favoritsångare. Fint!


Och just den här måndagen, när jag var i Italien, hade en granne hittat italienarens sköldpadda som hade varit borta i ett år! Vad är oddsen?
Sedan hade de en katt också, men den fick jag inget bra kort på tyvärr.


På kvällen åkte jag hem till min italienares faster för att äta middag. Vi åt potatis, kött och sallad. Gott!
Till efterrätt åt jag min tredje glass för dagen. Så tro mig när jag säger att man äter glass i Italien!

Vi spelade lite tennis på wii (gick halvbra för min del).
Under middagen kom fasterns mans föräldrar. De kommenterade att jag var röd i ansiktet (ovanligt i Italien, alla blir ju bruna direkt!) och när de fick veta att det var runt tio grader i Sverige sa de "brr". Haha.
Sent på kvällen åkte vi hem och lade oss.
Och det var den måndagen.

Spara
Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0