Italien, dag sex

2011-04-26 10:00:00
Resor - Italien
Vi blev väckta ganska tidigt och då var vi framme vid ett litet hotell där vi fick frukost (dock inte jag eftersom det inte fanns något glutenfritt och för att jag inte var hungrig, man brukar inte vara det när man är sjuk) och några duschade.
Fast jag och Wille hittade aldrig den duschen som några andra hade hittat, så vi blev utan dusch.

Sedan fortsatte vår bussfärd och när bussen stannade igen var vi framme i Rom och ganska snabbt gick vi bort till Vatikanstaten och Sankt Peterskyrkan.

Wille framför fontänen på Sankt Petersplatsen.

Vi var inte direkt ensamma där.
Jag tror det var mer katoliker än turister (man kan ju i och för sig vara både och).

För påven (!) åkte igenom folkmassan i en liten bil och vinkade till folket.

När han var klar med rundturen talade han lite till folket. Just den här dagen, vad är oddsen?
Fast ingen i klassen var katolik och de pratade mest på italienska/latin så vi hittade på annat att göra istället.

Som att gå till Vatikanmuseet, till exempel. (Som var hur stort som helst!)

En tavla från Geografi-rummet som nog var det absolut längsta rummet!
Jag tog inte så många bilder för det var dåligt ljus och bilderna blev mest suddiga, och i Sixtinska kapellet fick man inte ta kort eftersom det är ett heligt kapell (fast det fanns ju folk som gjorde det ändå, vilket jag tycker är respektlöst).
Men det var helt klart mäktigt att få se så många kända konstverk i verkligheten!

Efter att ha ätit en lunch inne på museets restaurang gick vi ut igen och gick tillbaka till Sankt Peterskyrkan där våra lärare väntade på oss.
Påven hade gått iväg så man kunde gå in i kyrkan igen om man ville, men det var en så himla lång kö som vi inte kände för att stå för.
Istället tog jag och ett litet gäng till tunnelbanan till Spanska trappan.

Jag och Simon gick ända upp och fick den här underbara utsikten. Det fanns hur många försäljare som helst där och de lyckades sälja ett armband i garn som de gjorde på plats till Simon.

Längst upp fanns också den här kyrkan som vi inte gick in i. (Och som jag för övrigt trodde var ett slott.)

Efter att ha suttit på trappan en stund i den härliga solen vandrade vi vidare.

Till Fontana di Trevi.

Fontänen var mycket större än vad jag hade trott!

Jag kastade i en peng i vattnet och önskade mig något fint. Och efteråt fick jag en märklig känsla av att det verkligen kommer att slå in. Häftigt!
(För övrigt såg vi en man som gick och fiskade upp pengar med en stav.)

Men man kan ju inte stanna vid fontänen för evigt, så efter en stund gick vi vidare mot ett nytt mål.

Vi gick till det antika templet Pantheon.

Det var mörkt och mycket folk så det här var ungefär den enda "bra" bilden jag fick innuti templet. (Förutom bilden ovanför då.)

Och så gick vi
till vad som skulle vara Roms och världens bästa glassbar.

Jag valde äppel- och grapefruktglass.
Men jag vet inte, så mycket godare glass än på de andra ställena vet jag inte om det var. Lite dyrare var det i vart fall (vilket Wille poängterade att all glass i Rom är).
Min favoritglass är i vart fall fortfarande citronglass. Mm!

Patrik<3.
Och så lämnade vi glasstället.

Och vi närmade oss den sista kända platsen i Rom för dagen.

Det var för övrigt omöjligt att hitta toaletter i närheten av Colosseum, vilket jag och Wille fick uppleva.
De enda som fanns var innanför Colosseum och då måste man ju betala inträde först. Himla dåligt!
Till slut kom i vart fall vår guide, som dock pratade en massa innan vi till slut fick gå in. Då var vi inte sena med att springa mot toaletterna, kan jag säga!

Alla var trötta, mer eller mindre halvsjuka, hade ont i fötterna och ville mest gå och vila så hur intressant det guiden pratade om än var, orkade knappt någon lyssna. Jag gjorde några tappra försök att lyssna för att inte den stackars guiden skulle känna sig alltför misslyckad som guide (dock finns det väl bättre guider) men att lyssna hela tiden orkade inte ens lärarna.

Wille.<3

Ett ingraverat stenblock från romartiden de hade hittat.

Och ungefär såhär ser det ut innan för Colosseums murar.
När guiden hade pratat klart (tänkte "äntligen") gick vi runt på några gator i närheten för att hitta något att äta. Vi hittade en supermarket där de för övrigt hade glutenfria produkter! Intressant med tanke på att ingen verkar riktigt veta vad det är i Italien (jag trodde att sådana produkter skulle säljas igenom apoteken som det gjorde i Sverige förr i tiden).
Sedan fick vi sitta och vänta en stund på att bussen skulle komma och hämta oss.

Bussen kom och körde oss till Pompeji och det här hotellet.
Det var så himla skönt att få sova en natt i riktiga sängar och jag sov helt underbart!