200 g choklad och fyra ägg

2011-08-14 12:59:00
Mat och recept
Till min och Patriks kräftskiva bakade jag tre kladdkakor (en fick min familj för att de inte skulle bli ledsna) och tisdagen innan festen bakade jag en för att se hur kakan blev, så nu kan jag receptet mer eller mindre utantill.
Och här kommer en liten snabbgenomgång om hur man gör den kladdiga kladdkakan:


Bryt 200 gram choklad i bitar. I en kaka hade jag ljus blockchoklad och i de andra mörk. Patrik gillar inte när det smakar för mycket choklad, därför gjorde jag en med ljus choklad i.


Smält 200 gram margarin. Chokladen ska förstås också smältas.
Till den första kakan smälte jag chokladen i mikron och smöret i kastrull och blandade ihop dem efteråt.
Till de andra kakorna smälte jag choklad och smör ihop. Tror inte det blev någon direkt skillnad, men man måste se till att chokladen inte bränner fast om man smälter choklad och smör ihop!


Mamma kokade lite saft bredvid. (Det behöver man såklart inte göra för att kakorna ska bli godare.)
Fyra ägg och två deciliter socker ska vispas vitt och luftigt, men det fick jag ingen bild på.


Medan ägg och socker vispas och smör och choklad smälts kan man blanda två och en halv deciliter maizena (för att göra den glutenfri, vet inte hur den blir med vetemjöl) och en tesked bakpulver i en liten skål.


Choklad-och-smör-blandningen vispas ner i det vita fluffet. Lite i taget.
Sedan blir det dags för mjöl-och-bakpulver-blandningen, lite i taget. När allt blandats är smeten klar (och supergod, liksom mjuk!).


Smeten hälls i en form som är smörad och bröad (jag använde maizena att bröa med). Sedan in i en varmluftsugn på 150 grader, eller 175 grader i en vanlig ugn och låt den stå där i ungefär 20-30 minuter. Jag hade mina kakor inne i högst 25 minuter. Kakan ska vara blöt i mitten när den tas ut.

De kakorna jag hade till kräftskivan gjorde jag dagen innan (fredagen) och satte in dem i frysen när de hade svalnat. Kakorna togs fram två-tre timmar innan de skulle serveras, och jag tror att det gjorde dem extra krämiga! Serverades med laktosfri grädde (mest ifall att någon var laktos).

Jag hittade receptet här. Och härmed blev det premiär för en ny kategori, recept. Får se hur ofta den uppdateras. Är ju trots allt inte den som bakar och lagar mest i den här familjen. Men någon gång ibland kanske.


Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0