Bokfrågor

2011-12-16 18:14:00
Böcker
Listan tagen härifrån.

Vilken är den första bok du minns du läste och tyckte om?

Grävlingsungen av Lucy Daniels som är av det "tjockare" slaget. Annars gillade jag de flesta barnböcker jag hade när jag var liten, men har glömt bort vad de heter (men inte vad de handlar om).

Läser du serietidningar eller manga och isåfall vilka?
Kalle Anka och Elvis (mest hemma hos min pojkvän som har en del sådana album och pocketböcker).

Läser du ”allt” – dvs gärna på mjölkpaketen och sånt?
Yes, hela tiden. Ibland läser jag i farten och minns bara att jag har läst ett ord någonstans och sedan får jag försöka leta i mitt synfält efter var ordet står. Allt jag kommer över, ungefär.

I vilka omgivningar läser du helst? På bussen, i bilen? Fåtöljen? Sängen?
Soffan i vardagsrummet eller i tvrummet. Speciellt när ingen annan är hemma (eller när de som är hemma sysslar med tysta aktiviteter, som att sova eller läsa).

Vad är det bästa att dricka/äta till en riktigt bra bok?
Något som inte kan kleta in i boken och som man bara behöver en hand till. Dricka mjölk går utmärkt. Och även andra drycker som vatten, saft och o'boy. Smågodis.

Är du med i någon bokklubb?
Nej.

Lånar du ofta på biblioteket?
Ibland. Har just nu köpt till mig en ordentlig bokhög (och fått böcker som byggt på den här högen) och så länge den högen finns lär jag inte behöva gå till biblioteket. Men det är klart mer ekonomiskt att låna.

Handlar du böcker på nätet och isåfall var? Brukar du jämföra priser?
Har gjort det en gång, vad jag kan minnas, och då för att min syster skulle köpa en cd-skiva på cdon.com och då passade jag på att köpa med tre pocketböcker (det var tre för 99 kronor).

Hundörar du? Skriver i marginalen?
Nej och nej. Hundörar inte för att jag tycker det bli så fult i böckerna då. Använder fina magnetiska bokmärken, mycket bra.
Att skriva i marginalen har jag inte ens tänkt en tanke på att göra. Skulle i så fall hellre skriva i en anteckningsbok bredvid. Det där med att "förstöra" böckerna igen.

Tjocka eller tunna böcker?

Beror på hur handlingen och författarens skrivsätt är. Ibland vill man ju bara läsa en historia i all evighet (nästan) och då får boken gärna vara tjock. För tunna kan ha sin charm, men man hinner inte komma karaktärerna in på livet på samma sätt som i en tjockare. Runt 300-450 sidor är väl lagom.

Vilken är den senaste boken du läst och tyckt om?

Tusen strålande solar av Khaled Hosseini.

Vad läser du just nu?

Spill av Sigrid Combüchen. Började på den någon i början av veckan. Den tar sin tid att ta sig igenom den här boken för min del.

Nämn någon bok du tyckte var hopplöst dålig! Eller värre ändå: tråkig!

Hopplöst dålig tycker jag nog inte, men att vissa böcker får man tvinga sig igenom litegrann. Exempelvis Borta bäst av Sara Kadefors. Om jag råkar på någon hopplöst dålig bok någon gång ska jag uppdatera!

Tvingade du dig igenom den ändå?

Ja, jag brukar göra det. Finns dock undantag när det verkligen, verkligen inte går.

Fem böcker du älskar?

Stycka flickans rackartyg av Mario Vargas Llosa
Rashusdisco av Morgan Larsson
En dag av Daniel Nicholls,
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson
Snabba Cash av Jens Lapidus
(Väldigt blandad boksmak, som ni kanske märker.)

Favoritförfattare?

Marian Keyes (gillar alla hennes böcker som jag har läst fast på olika sätt, därför fick ingen vara med på listan ovan), Jens Lapidus, J.K. Rowling och Khaled Hosseini.

Någon som du gärna skulle vilja läsa, men inte kommit dig för?

Kanske Stephanie Meyer men det har aldrig blivit av och jag känner inget jätte sug heller.

Läser du faktaböcker? Vilka genrer föredrar du?

Inte så mycket just nu, men det kanske kommer i framtiden? Är vetgirig av mig så det skulle inte förvåna mig.

Om en bok blivit film: läser du helst boken först och ser filmen sen, eller tvärtom?
Läser boken först. Kan inte läsa en bok efter att jag har sett filmen. Vill ha små historier som är med i boken i bakhuvudet medan jag ser filmen. Dessutom är det roligare att själv skapa rum och karaktärer i fantasin först och sedan få se dem på film.

Om du ”upptäcker” en bok via film, brukar du läsa den då? Alltså om du inte visste att den fanns som bok innan.
Nej.

Favoritfilm (baserad på bok)?

Av de jag läst: En dag, Harry Potter-filmerna och Niceville.
Av de jag inte läst: Tusen gånger starkare.

Läser du lyrik? (Ge gärna exempel)

Det händer inte så ofta. Var väl mest när jag gick på gymnasiet och läste Svenska A och B.

Har du dolt vad du läser nångång? För att du kanske känt dig ”nördig” eller nåt sånt?
Nej, aldrig.

Känner du nånsin stress över alla böcker du skulle vilja hinna med att läsa, men inte hinner?

Kanske inte stress, men att jag kanske skulle vilja läsa lite fortare så att jag kunde hinna med att läsa fler böcker.

Tycker du att det saknas nått i bokutbudet?

Kanske mer utmärkande historier, sådana som man tänker "aha, vilket smart sätt att skriva på" eller "åh, vilken bra handling" om.

Din relation till böcker i stort! Vad vore världen – & DU – utan böcker?

Genom böcker med dess karaktärer och handlingar får man veta så mycket om hur andra människor tänker, varför de gör si och så (kanske bara någon slags förståelse och möjligtvis inte att medhålld åsikt), hur saker och ting fungerar och verkar, både nu och förr. Därför är det också många gånger viktigt att vissa historier får berättas och hur görs det inte bäst genom böcker där man själv får uppleva historien i fantasin?
Och så många timmar jag har blivit berörd på olika sätt av att ha läst en bok, det skulle jag inte kunna uppleva på något annat sätt.


Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0