Italienresan, dag sju

2011-05-15 20:55:00
Resor - Italien
Vi vaknade utvilade efter att ha fått sova i riktigt sköna sängar. Här får ni en liten titt på hur det såg ut i rummet som jag och tre till sov i.


Och såhär såg toaletten ut.
Efter frukosten var det dags att packa ihop våra väskor, lämna rummet och ställa väskorna i bussen.


Sedan var det dags att åka med en slags spårvagn upp till vulkanen Vesuvius.


På väg upp - så himla vacker utsikt!
Vår guide var så himla härlig! Han pratade på om allt möjligt och den sista biten fick vi lyssna på musik från Neapel, staden på bilden, där han kommer ifrån.
"While watching this beautiful view, you will listen to this beautiful music", sa han med sin italienska  engelskdialekt.
Dessutom fick vi veta att just vår chaufför var den mest säkraste att åka med eftersom han hade kört spårvagnen så länge. Kändes ju tryckt att få veta det innan vi åkte iväg.


Så kom vi fram till den fortfarande aktiva vulkanen (som dock har ett mellanrum på 2 000 år mellan sina utbrott).
Wille fick min kamera för att ta massa kort för jag kände mig lite sjuk och var allmänt trött (som man ofta blir när man är sjuk) och ville inte vara med på kort. Men Wille gör som hon vill, hon!


Sådan himla vacker utsikt!








Simon och Anna klättrar omkring.




I kraten.
För övrigt rök det lite här och där innifrån eller på sidan av kratern, fast det kom visst inte med på någon bild.




Snö på en bergstopp långt borta i fjärran ...


Här är min personligafotograf i egen hög person! Fin.


När vi nästan gått hela vägen bort vände vi och gick tillbaka. Här är den slingriga och långa (!) vägen upp till själva vulkanen.




Nedanför stod "spårvagnen" och väntade på oss.
(Lägg märke till bilden på vulkanen på sidan av vagnen.)
För övrigt blev vi omkörda av två cyklister på vägen ner. Lite kul!


Väl tillbaka på hotellet var det dags för lunch.
Jag hade lämnar fram en lapp innan vi åkte iväg, till kockarna där det stod (på italienska) vad jag inte kan äta. De förstod dock inte riktigt och bad mig istället skriva ner saker som jag kunde äta. De tyckte det blev enklare så.

Till förrätt fick jag ris och de andra fick pasta i något tomatsås-aktigt.


Sedan fick jag god svärdfisk som smakade ungefär som torsk.


Wille åt grillat kött.
Tror kockarna fick för sig att jag och Anna åt samma mat (jag har gluteintolerans och hon är vegetarian) eftersom jag fick fisk. Jaja, det är inte lätt om man inte är van vid att personer ska ha specialmat.
Till efterrätt fick jag för övrigt frukt och de andra fick Tiramisu.


Efter den goda lunchen gick vi bort mot Pompeji-ruinerna.


Jag och Willig var glada. (Tror jag piggnade till lite efter lunchen. Måste varit så. Fast Wille fick fortsätta vara min personliga fotograf.)


Utanför stadsmuren.




Vackert.


Och så vandrade vi mot själva staden.








Det stora "berget" i bakgrunden är för övrigt Vesuvius där vi var på förmiddagen.


Och så stannade vi och lyssnade på guiden en stund medan vi tittade på kartan över Pompeji.


Och så vandrade vi vidare.


Vi tittade på människokropparna som låg innanför ett glasfönster. Det var så människorna i Pompeji såg ut när de dog. Man såg hur vissa vred sig av smärta. Usch.


Och så kom vi till själva staden Pompeji.


Mitt i gatorna fanns det sådana här upphöjda stenblock. Man skulle ju kunna tro att det var dåtidens farthinder, men icke sa nicke. De skuttade man på när det regnade för att ta sig över till andra sidan gatan för att undkomma att bli blött om fötterna. Oerhört smart, måste jag säga.


Höga väggar.


På vissa ställen höll arkeologer på att arbeta fram (eller vad kallar man det?) nya delar av staden så dit varken fick eller kunde man gå.
Men man kunde följa deras arbete på en hemsida som jag tyvärr inte kommer ihåg vad den heter.




Och här är en närbild på mig. Hej hej.






En före detta fontän.


Wille<3.


Vi stannade då och då och lyssnade på guiden (som inte är med på bilden. Inte min klass heller egentligen).




Jupiters tempel. Eller det som en gång var det.




Vi fick gå in i ett före detta bostadshus.


Det fanns bevarade väggmålningar.


Helt otroligt att det
finns kvar.


Och så gick vi ut i solen igen.


Och efter nästan två timmar inne i Pompejiruinerna gick vi ut igen för att titta på området runt murarna.


Här var det ett gym, till exempel, där gladiatorerna tränade.


De hade en amfiteater, såklart.




Alla stadens invånare fick plats för att titta på när någon blev dödad.


Lite reklam för antingen en smed eller en högt uppsatt person. Kommer inte ihåg vilket, dock.


Vi lämnade pompejiruinerna och gick vart vi ville.


Jag, Wille, Anton och Daniel strosade runt i staden och affärer. Träffade på den här fina katedralen på vägen.
Jag köpte en flaska vitt vin (en sort som var speciell för området) och en flaska vatten, och det var det enda jag fick med mig från Pompeji.


Vi gick tillbaka till hotellet där vi fick middag. Bläckfisk, små musslor och ris fick vi till förrätt. Första gången jag åt bläckfisk och det smakade inget speciellt. Gick att äta, ungefär.


Sedan fick vi fisk. Kockarna hade fått för sig att jag inte kunde äta potatis så jag fick ingen. Fast jag sa till dem att jag kunde äta potatis och då kom de ut med ett fat med det.


Anna var solbränd. Fint.


Jag och Patrik hade byteshandel. Potatis mot sallad!


Min efterrätt.


Sedan var det dags
att lämna hotellet och Pompeji.


Längst fram i bussen hade jag och en liten skara karaoke medan vi såg på Mamma Mia. Otroligt roligt!
Sedan var det dags att stanna vid en mack för att borsta tänderna och somna medan bussen körde oss vidare i natten genom Österrike.

Spara
Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0