Ekologiskt och fairtrade

2012-04-14 21:56:03
Tankar Och Funderingar
Igår gick jag och köpte fredagsgott till mig och Patrik. Ekologiska chips från Garant, rostad majs och fairtrade-choklad. Dock tog jag en bit av chokladen på vägen tillbaka hem till Patrik och upptäckte att det var alldeles för mycket spår av nötter i den för att jag skulle kunna äta den (skickade ett sms till Patrik om att jag behövde ett glas mjölk mycket, mycket fort för det brukar hjälpa när jag ätit nötter och får en allergisk reaktion). Himla typiskt, jag vill ju kunna äta bra choklad!

För övrigt är det lite märkligt att det inte finns mer KRAV- eller fairtrademärkt godis. Det fanns bara en sorts chips som var ekologiska där jag handlade igår. Så mycket godis och chips som vi äter i Sverige borde det finnas mer produkter med KRAV- och/eller fairtrademärkningar.
Det handlar exempelvis om vi tycker det är okej att de som skördar kakaobönorna ska ha bra lön, slippa använda bekämpningsmedel som skadar både deras egna hälsa och miljön och allmäna bra arbetsvillkor.
Det handlar exempelvis om hur vi vill att det ska vara kring områdena där råvarorna skördas och hur skördningen och gödningen påverkar miljön, både nu och i framtiden.

Därför blev jag glad när jag upptäckte att de rosor som mamma hade köpt till mig var fairtrade-märkta. Mycket bra!

Rosorna var för övrigt tre månader försenade grattis-till-körkortet-rosor.





Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0