Paris dag tre; katedraldagen

2012-04-10 11:00:00
Resor

Den tredje dagen i Paris gick vi också upp tidigt och tog metron till Île de la Cité efter frukosten.


Vi skulle nämligen besöka Notre Dame och var där så tidigt för att slippa stå i kö för att komma in.


Utanför katedralen stod en japan och matade några duvor med brödsmulor.


Och så gick vi in.


Så himla mäktig, dels med tanke på dess storlek och alla utsmyckningar, men också för att alla besökare respekterade önskningen om tystnad.


När vi beundrat och insupit byggnadens andlighet och interiör gick vi ut och beundrade den lite från utsidan.


Och efter att ha fotograferat extriören gick vi vidare mot nästa punkt på vår abstrakta dagordning.


Och det var katedral nummer två för dagen: Saint Chapelle.


Den var inte lika mäktig och roingivande som Notre Dame (kanske mest för att det inte fanns någon önskan om tystanad eftersom det inte längre hålls några gudstjänster i katedralen och för att byggnadsarbetare höll på att restaurera den).


Men den hade helt klart vacker interiör som det lagts ner många, många, många timmar på. (Dessutom är det gratis att besöka Saint Chapelle om man är under 25 år och EU-medborgare.)


När vi tittat klart på Saint Chapelle gick vi vidare mot något som jag absolut inte ville att vi skulle ha missat.
(Och åh på att träden redan hade börjat att slå ut!)


Shakespear and Company! Kanske den mest bästaste bokhandeln. Gillar man böcker är det ett självklart besök i Paris.


Man fick inte fota inne i butiken, men det fanns böcker från golv till tak och på hyllor som hängde ner från taket. Och bara litteratur på engelska (några mycket få på franska).


Det fanns så himla många böcker att välja mellan och till slut lyckades jag välja ut två som jag köpte. Och efter det fortsatte vår rundtur på Île de la Cité.


Till Marché aux Fleurs.


Helt enkelt en marknad med bara blommor och trädgårdsredskap och -prydnader. Och ett och ett annat vykort.


Där luktade det så gott av alla blommor! Hade jag bott i Paris hade jag helt klart köpt mina blommor här.


Och så blev det dags för lunch som vi åt på en restaurang. Jag åt äggröra med lax.


Och Wille åt tagliatelle med basilika.


Efter att ha ätit upp, besökt en liten söt godisbutik och handlat middagsmat gick vi tillbaka till lägenheten.
För övrigt fanns där en bukett med riktiga, vita rosor som stod i en vas på en byrå. Mycket fint och trevligt!


Efter att ha läst lite och klagat över ont i ben och fötter av att ha gått så mycket lagade vi mat.


Det blev kyckling och pasta med en massa, massa stekt lök till. Gott!
Och det var tredje dagen i Paris.


Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0