Paris dag två; Eiffeltornet, trädgårdar och parklunch

2012-04-09 11:00:00
Resor

Första morgonen i Paris gick vi upp tidigt och när vi gick mot metron höll solen på att gå upp och staden att vakna.


Vi kom fram till vårt första mål för dagen och blev glada över att vi hittat dit utan att gå vilse alltför mycket.


Dagens första mål var alltså Eiffeltornet, vilket ni kan skymta lite i bakgrunden på föregående bild.


Det var lång kö, så vi hade gått om tid att insupa omgivningen och begrunda hur högt det var ända upp till toppen.


Min arkitekturvän försökte få mig att verkligen förstå vilket komplicerat fackverk tornet faktiskt är så att jag kunde beundra det än mer.


Jag var mest orolig för att någon skulle ta självmord genom att hoppa från toppen och kanske landa på oss. Jag tittade i kön efter personer som såg ensamma ut och föreställde mig att det var deras sista planerade dag i livet. Som tur var var mina oroligheter obefogade.


Så kom vi upp till andra våningen med hjälp av hissen.


Och så åkte vi ända upp till tredje våningen. Högt och häftig utsikt över staden Paris!


Man kunde kolla ner på Seine och trafiken.


Och kolla bort mot Triumfbågen.


Och ner människorna som vandrade på Champ de Mars. Fransmän gillar helt klart det där med symmetriska trädgårdar.


Vi tog hissen ner till andra våningen och gick sedan alla de 668 trappstegen ner. Det kändes i vaderna efteråt!


Hoppbild!


Sedan gick vi vidare mot Hôtel des Invalides med den gyllene kupolen.


Men vi gick aldrig in utan satt bara på trappan utanför och solade oss och tittade på alla turistbussar som körde förbi.


Vi gick bort till Le Bon Marché där vi köpte lite lunch. Som parmaskinka och La Vache qui Rit-ost.
Och Wille hade hunnit shoppa lite på vägen, som ni kanske ser.


Vi satte oss i en park framför Le Bon Marché som verkade vara en populär liten lunchpark.


Efter att jag tappat en riskaka med ost på i gräset, fick vi lite sällskap av duvor som gärna ville dela lunch med oss.


När vi ätit upp och njutit klart av att bara sitta i solen gick vi bort till Jardin du Luxembourg och strosade runt.


Och fortsatte sedan vidare mot Paris förmodligen bästa paraplyaffär. Där fanns nästan alla paraplyer man kunde tänka sig! Hade de bara kostat lite mindre hade jag absolut köpt minst ett!


Vi gick över till ön Île de Saint Louis.


Där gick vi förbi den mest gula affär vi någonsin sett och köpte glass på Berthillon, som skulle ha bästa glassen i hela Paris.


Aprikos- och vaniljglassen var i vart fall supergod. Slår dock inte glassen i Italien.


Och när glassen var uppäten gick vi hem till lägenheten igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0