Sputnikälskling

2012-04-17 11:00:00
Böcker

Min tredje utlästa Haruki Murakami-roman och absolut inte den sista.

"Sputnikälskling" är en spännande roman där det hela tiden ges små ledtrådar till något man får (och ibland inte får) reda på. Som vilken händelse i Myūs liv som har fått henne att färga håret svart så ofta hon kan. Och varför och var Sumire har försvunnit på den grekiska lilla ön, var hon och Myū har tillbringat en mindre semester på. Är man nyfiken (som jag) måste man helt enkelt läsa vidare för att få reda på svaren, vilket är ett enkelt men effektivt knep för att hålla kvar läsaren.

Förutom själva historien älskar jag Marukamis underbara liknelser (vilka jag önskar att jag själv kunde komma på) och språk. Och karaktärerna som är knasiga, roliga och på sitt sätt underbara.

Utan att avslöja för mycket är slutet öppet och man får helt enkelt fantisera ihop ett själv av de små ledtrådar man fått under berättelsens gång.


Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0