Malta, dag sju, förmiddagen

2012-12-07 11:00:00
Resor - Malta
På måndagen gick vi upp extra tidigt, klockan fem. Jag dukade fram frukosten. Älskar att det fanns så mycket glutenfritt att inhandla, inget problem alls att hitta.
Medan Eme och mamma vaknade och gjorde sig iordning passade jag på att dokumentera vår lägenhet. Här ser ni mig i en spegel i mina medresenärers sovrum.
Till deras rum kom man genom en liten hall där det också fanns en toalett och ett till sovrum (som vi inte använde).
Hallen utan klädupphängare eller skohylla. En aning ovant så vi gjorde så bra av situationen vi kunde.
I den här sängen sov jag.
I anslutning till mitt rum hade jag en egen toalett. Dock fanns duschen där så jag fick inte ha den för mig själv. Dessutom trodde vi att själva toaletten var trasig (visade sig att de bara glömt fylla på vatten) så jag fick mest bara användning för handfatet.
Runt halv sju gick vi ner till vår lilla vik för att för en gångs skull få se soluppgången.
Eme tog också kort.
Sedan gick vi bort mot busshållplatsen.
Vi hann beundra soluppgången än lite mer innan bussen mot Valetta kom.
Vi åkte buss i ungefär två timmar. Roade oss med att äta m&ms, lyssna på musik och läsa bok.
Till slut närmade vi oss Cirkewwa varifrån färjan till Gozo går.
Väl på Gozo åkte vi till Maltas största katedral: Rotundakyrkan.
Mamma var pytteliten i jämförelse med den gigantiska porten. Vi räknade att det får plats fem mammor längs med porten.
På insidan var det fint utsmyckat och väldigt högt i tak.
Man kunde skriva en liten hälsning, så det gjorde vi.
Påven och heliga Magdalena var såklart också i kyrkan.
Efter att ha beundrat den enorma katedralen gick vi ut och runt hörnet för att komma till den lilla, lilla kyrkan som förr var den aktuella.
Där fanns en miniatyr  av katedralen. För 2 euro (om jag inte minns fel) kunde man åka hiss upp till tornet fast vi avstod ifrån det.
Istället gick vi ut i värmen.
Hej hej.
Vi gick ner mot busshållplatsen. Eftersom det fanns tid innan bussen skulle komma ringde jag ett läskigt samtal till dem som skulle hämta upp oss och köra oss till flygplatsen två dagar senare.
Vi åkte tillbaka till Gozos "huvudstad" Victoria/Rabat och gick in i ett litet köpcentrum för att köpa med oss lite lunch till nästa resemål för dagen. Och det var vår måndagsförmiddag!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0