Morgon i Jenin

2012-12-03 12:00:00
Böcker
I "Morgon i Jenin" berör Susan Abulhawa ämnet Palestina och Israel och konflikten som råder där. Abulhawa skriver om det öde Amal Abulheja och hennes släkt och vänner drabbas av i och med beslutet att låta judarna få en del av Palestina. Tillsammans med Amal får man uppleva kusiners död, hur deras hus blir bombat och hennes lillebror rövas bort och växer upp i en judisk familj.
 
Berättelsen ger en inblick i Palestina-Israel-konflikten som är så invecklad och belagd med år av hat, förvirring och besvikelse. Jag kan ärligt säga att jag inte var så insatt i den förut, men jag antar att jag nu fått en mindre förståelse för den.
 
Boken lämnar en inte oberörd och som GP:s rescensent skrev, är det en bok man aldrig glömmer när man väl har läst den. Och jag finner den så på många sätt bra, varm men ändå omtumlande att jag tycker att alla bör läsa den.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0