Klassträffen

2012-07-13 12:00:00
Böcker
Hittade "Klassträffen" i en låda med böcker hemma hos min moster. Hade läst någonstans att det tydligen skulle vara Rona Jaffes bästa bok och jag gillade ju hennes "Det bästa av allt".
 
Precis som i "Det bästa av allt" får man till största del följa fyra kvinnor under femtiotalet. Denna gången fyra kvinnor som ska ta sig igenom collegesåren på Harvards kvinnodel, Radcliffe. Själva studierna och betygen är inte det viktiga, utan målet är att hitta sig en fästman. Kvinnorna behöver ju egentligen inte studierna utan ska ta hand om hushållet medan mannen jobbar.
 
Några få kvinnor är ändå inriktade på att få göra karriär, en av dem är judiska Emily Applebaum som drömmer om att bli barnläkare. Men eftersom hon inte hade läst kemi innan tycker studievägledaren att hon ska läsa psykologi istället och gifta sig med en läkare. Små motstånd hela tiden.
 
Boken börjar med att de fyra kvinnorna man ska få följa är på väg till Radcliffe tjugo år efter deras examen tillsammans med andra jubilaravgångar. De undrar alla om hur det har gått för de andra kvinnorna, om de kvinnor de inte kom överrens med blev lika misslyckade som de önskade och om de kommer känna igen varandra. Små pinsamheter och händelser de alla hoppas är glömda och begravda.
 
"Klassträffen" är för mig minst lika bra som "Det bästa av allt". Får mig att bli upprörd över tankesätt och normer. En bok som får en att känna kan inte vara dålig.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0