The elephant vanishes

2012-07-06 12:00:00
Böcker
"The elephant vanishes" är en samling noveller skrivna av Haruki Murakami, På svenska heter den "Elefanten som gick upp i rök och andra berättelser".
 
Den innehåller små noveller av vilka de flesta så klart är surrealistiska. Många fina, sorgliga och ovanliga berättelser om allt möjligt. En novell handlar om ett par som blir alldeles tokigt hungriga mitt i natten och bestämmer sig för att åka ut i natten och råna ett McDonald's, en annan om en man som slog en klasskamrat när han var yngre men som fick sota för det när han blev lite äldre.
 
Min favoritnovell är "On seeing the 100 % perfect girl one beautiful April morning". Den handlar om en man som en vacker aprilmorgon ser den 100 % perfekta tjejen på Tokyos gator. Men de går åt olika håll och han kommer inte på något sätt att få hennes uppmärksamhet, så de fortsätter gå åt varsitt håll. Senare under dagen kommer han på vad han skulle ha sagt till henne: en liten berättelse om en man som ser den 100 % perfekta tjejen en dag i April. Kan tänka mig att jag kommer läsa den flera, flera gånger. Kanske till och med kommer kunna hela stycken utantill.
 
Den här novellsamlingen och "Norwegian Wood" är klart mina favoriter bland de böcker jag läst skrivna av Haruki Murakami.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0