TV-shop och ideal

2012-07-30 12:00:00
Tankar Och Funderingar
Imorse tittade jag på TV-shop. Egentligen bara för att se vad de använder för roliga knep för att få folk att köpa deras produkter.
 
Medan de pratade på om deras produkter tänkte jag mest: Nej, du kan inte ha gått ner tio kilogram genom att använda den här produkten. Man går inte ner i vikt när man tränar, man går upp i vikt eftersom muskler väger mer än fett. Nej, du kan omöjligen ha gått från storlek 40 till storlek 34 genom att använda den här produkten. Inte utan att använda plastikkirurgi i vart fall. Nej, du har inte fått så fin hy genom att använda de där produkterna. Du ser mest photoshopad ut. Nej, man får inte magrutor efter bara sex veckor. Om man inte har någon sjukdom som gör att ens muskler växer snabbare.
 
I början av vissa inslag kunde jag känna mig sugen att köpa produkten, men så säger de något knasigt som "du får de låren du alltid drömt om". Eh, nej. Jag har inte drömt om några speciella lår. Du vet väl inte hur jag vill att mina lår ska se ut? Kanske är det så att jag är supernöjd med mina lår precis som de är. Precis som du där i teven också borde vara.
 
De spelar på att alla vill vara smala, gå ner i vikt och ha fin och jämn hy. Men alla vill inte det. Faktiskt. Alla blir inte attraherade av en slank figur. Vissa blir exempelvis attraherade av att det finns lite hull, lite kärlekshandtag. Egentligen är det sjukt att de utgår från att alla vill se likadana ut. Och att det är att alla vill vara smala och ha magrutor.
 
Jag tänker mig att det är främst personer med låg självkänsla (eller självförtroende, har ännu inte riktigt förstått skillnaden) som köper de här produkterna. Som tänker att deras liv kommer bli bättre om de använder de här produkterna. Men det som händer är att man a) märker att produkten inte fungerar som de påstått eller b) om den nu visar sig generera de resultat som påståtts, flyttar komplexet till någon annan del av kroppen för man märker att det inte blir någon större förändring i ens omgivning. Kanske är det min näsa som är alltför sned?
 
Det är så tröttsamt när reklammakare tror att alla vill följa det rådande idealet. Det idealet som media själva skapat men som är omöjligt att uppnå för ungefär de flesta. När ska reklam börja rikta in sig på att alla ser olika ut, och att det helt enkelt är bäst så? När ska media sluta påstå att allt blir bättre om man ändrar sitt utseende? För det blir inte bättre på insidan bara för att man ändrar på utsidan.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0