Djurparker och djur som mår dåligt

2012-10-18 17:05:00
Tankar Och Funderingar
 Igår sände tv4 ett Kalla Fakta-avsnitt där de hade granskat djurparken "Parken Zoo" i Eskilstuna. Det visade sig att utrotningshotade djur har blivit avlivade för att parken inte längre haft plats för dem. Deras slogan "Räddar världens djur" känns ju därmed malplacerad.
 
Programmet har lett till många reaktioner och relaterat i många, arga inlägg på de sociala medierna. Det är jättebra att folk reagerar och visar att de inte vill stödja en sådan verksamhet, men samtidigt är det tråkigt att folk blir förvånade. Djurparkers främsta intresse är alltid att vara en del av en nöjesindustri och tyvärr finns det en risk att det leder till vinstintressen istället för att hela tiden se till djurens bästa.
 
Enligt min mening borde det inte få finnas några djurparker eller cirkusar eftersom djuren inte ska vara där. Djur som lever ute i det vilda, som ska kunna röra sig helt fritt ska inte vara instängda. De mår inte bra av det. Ett exempel är delfiner som mår så dåligt att de begår självmord. Jag förstår inte varför det inte uppmärksammas mer eftersom människor tydligen är ovetande om baksidan med att hålla djur i parker.
 
Vill man så gärna att ens barn ska lära sig mer om djur så finns det böcker och tv-program där det visas djur i det vilda. Exempelvis gör BBC jättebra sådana program. Och vill man att ens barn ska se djuren för att lära sig mer så måste man faktiskt åka till de platser där de lever naturligt. Dessutom finns också det positiva med att åka till exempelvis Afrika för att se afrikanska vildhundar och elefanter att intresset för att hålla dessa utrotningshotade djur vid liv uppe om det leder till en ökad turistnäring.
 
Till sist vill jag tillägga, när jag ändå är inne på ämnet djur och turism, att man inte bör rida på elefanter när ni är utomlands. Dessa elefanter tvingas till att bli tama genom hemska metoder och mår fruktansvärt dåligt. Bidra inte till att nära den industrin när ni är utomlands eller i Sverige för den delen. Tack.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0