Little women

2013-01-13 10:00:00
Böcker
"Little women" ("Unga kvinnor" på svenska) är Louisa May Alcotts mest berömda bok och en av alla de amerikanska klassikerna. Alcott levde under 1800-talet och var i vuxen ålder feminist och emot slaveri, något som återspeglas i boken och antagligen även hennes andra böcker (som jag ännu inte läst). Kvinnorna arbetar (främst med hemundervisning, att tvätta för människor i området och liknande), får ta plats och studerar (dock inga högre studier).
 
Berättelsen är delvis självbiografisk. Alcott växte själv upp i en familj bestående av fyra systrar och två föräldrar. Pojkflickan Josephine, eller Jo, är ett självporträtt. Hon får mestadels vara precis som hon är vilket oftast är det bästa för en person.
 
I stort handlar boken om de fyra systrarna March och om allt vad de hittar på och deras längtan efter att deras pappa äntligen ska komma hem från striderna under det Amerikanska inbördeskriget. Tankar om livet i litet och stort.
 
För övrigt trodde jag att deras hembiträde Hannah Mullet var mörkfärgad eftersom hon pratade liknande Jim i "Huckleberry Finns äventyr", men hon var tydligen från Irland.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0