Flädervin, flädersaft och bröd

2013-07-03 21:49:00
Min Dag
I söndags hade jag bokat Patrik att umgås med mig. Sa jag i vart fall. Han fick mest plocka fläder med mamma.
Det blev inte så himla många klasar eftersom vårt fläderträd blev nedsågat för något år sedan.
Det räckte i vart fall till en halv sats flädervin som jag testade att göra. Det behövs en del socker.
Och lite varmt vatten samt jäst.
 Patrik hade annat för sig.
Han skulle göra en halv sats med flädersaft eftersom det är ungefär bara han som dricker det.
Så blev jag till slut klar. Till helgen ska jag börja hälla upp det i flaskor och sedan vänta ytterligare någon månad, sedan kan vi smaka!
Eftersom det blev jäst över från vingörandet bestämde vi (mest jag) oss för att baka två olika sorters bröd. Det gick dock inte så himla bra för oss. Först hällde Patrik i två liter vatten istället för två deciliter (gick dock att rädda degen) och lite senare hällde jag i två deciliter sirap istället för två matskedar. Tänkte att så här lös och himla söt ska väl degen inte vara innan jag upptäckte misstaget. Fick göra flera satser och började bli trött på att baka bröd innan jag ens hann börja.
Och så blev Patriksrosenbröd klara. Goda.
 Och till slut blev alla mina bröd också klara (med lite hjälp från mamma). Solrosbröd i korg heter de, väldigt okladdiga att göra eftersom en inte måste hålla på och knåda degen, superbra! Så nu har jag hembakat bröd för ett tag fram över och det är ju alltid bra.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0