Den elfte mars tvåtusentretton

2013-03-11 08:00:00
Tankar Och Funderingar
Idag, den elfte mars 2013 träder EU:s förbud mot djurtestad kosmetika i kraft. Så himla stort och bra! All kosmetika, och ingredienser/råvaror till dessa, får inte ha genomgått några nya djurtester från och med idag om produkterna ska kunna säljas inom EU. Förbudet inkluderar också hygienprodukter.
 
Det som är extra bra mot det här förbudet är att det sätter press även på icke EU-länder, eftersom de inte längre kommer att kunna sälja produkter som de (efter dagens datum) har testat på djur. Den största förhoppningen vore om länder, som till exempel Kina, som istället har lag på att skönhetsprodukter måste djurtestas innan de får säljas, börjar att se om sin lagstiftning
 
Har längtat till detta datum sedan jag fick höra om det. Äntligen! Jag är emot djurförsök och äcklas mest över sådana tester som genomförs för att producera fram en ny skönhetsprodukt. Att djur ska behöva lida för att vi människor ska få något som vi tror gör oss snyggare, vackrare och mer oemotståndliga är för mig obegripligt.
Och har en ingen medkänsla för att det testas på laboratoriemöss kan jag berätta att det testas på alla möjliga djur. Apor, grisar, hundar, katter, kaniner och sådana där gulliga marsvin.
 
Så idag är en bra dag. Inte minst för djuren.

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0