Jordärtskocka med chiliräkor

2014-06-16 19:41:00
Mat och recept
De andra i min familj åt falukorv med makaroner idag (fancy, yes) och eftersom jag inte kan eller vill äta något av det, bestämde jag mig för att göra den här rätten istället. Blev så gott!
Till fyra personer behövs:
- ungefär 200 gram ekologiska jordärtskockor
- en gul lök
- en vitlöksklyfta
- åtta deciliter vatten
- en deciliter torrt, vitt vin
- två fiskbuljongtärningar (stod hönsbuljong på receptet, men eftersom jag inte äter det tog jag fiskbuljong istället)
- tre deciliter grädde
- 300 g skalade räkor (egentligen av större storlek, men det hade vi ej hemma)
- två matskeder sweet chilisås
- finhackad gräslök
- salt och (vit)peppar
Skala och skär jordärtskockorna i bitar. Finhacka gul löken och vitlöken.
Stek det tills löken börjar få färg.
Byt från stekpanna till kastrull och häll i vatten, vin och buljongen.
Låt koka upp i femton minuter (eller tills kockorna är mjuka).
Mixa alltihop med en stavmixer direkt i kastrullen.
 Häll i grädden och salta och peppra. Låt koka upp.
Stek räkorna lätt, och vänd sedan ner chilisåsen och gräslöken.
Häll upp soppan i en tallrik och toppa med räkorna. Ät upp.
Recept hittat på jordärtskockspåsen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0