Om palmolja, Cloetta och P&G

2014-03-09 09:49:07
Filmer Tankar Och Funderingar
 
Palmolja är tyvärr en av ingredienserna i diverse vardagliga varor. Cloetta har det som ingrediens i sina chokladprodukter (så som Plopp och Polly). Procter & Gamble har det i flera av sina produkter (så som schampot Head&Shoulders och raklöddret Gillette). För att få fram palmolja måste palmer skördas från stora palmplantage, och detta görs på bekostnad av regnskogen (exempelvis i Indonesien) som skövlas för att bereda plats för plantage. Detta betyder helt enkelt att regnskogens area minskar och att bland annat ofantligt många djur blir hemlösa. Och föräldralösa.
 
Jag frågar mig ständigt hur de kan med. Hur de kan blunda för det. Vill vi ha det såhär?
 
Vill du göra något kan du påverka Cloetta (genom Greenpeace) här. Något annat att göra är att inte köpa dessa produkter av företagen tills de har slutat att använda palmolja (helst helt och hållet eller olja som kommer från bättre förhållanden).
 
"Destroying forests for palm oil plantation means some of us no longer have a mom. Thank you, P&G."
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0