Pasta med zucchini, spenat och vita bönor

2015-08-20 10:49:00
Mat och recept
Häromdagen gjorde jag den här pastan till lunch. Alla recept med zucchini är just nu extra bra eftersom jag har en riktigt stor en, som farfar har odlat, i kylskåpet och som behöver ätas upp. Det blev gott i vilket fall, så här kommer receptet.
Till ungefär en middag och tre-fyra matlådor behövs cirkus
- Pasta till fyra pers
- En burk stora vita bönor
- En bit zucchini
- Lite solrosfrön
- Spenat efter behag (hade bara fryst, men färsk är såklart godast)
- Två vitlöksklyftor
- En halv chili eller chiliflingor beroende på vad en har hemma
- Riven lagrad ost, helst parmesan eftersom det är godast
- Salt, peppar och basilika (färsk eller torkad bereonde på vad som finns att tillgå)
- Ev. lite vitt vin
Rosta solroskärnorna tills de får lite färg. (Rosta = steka en stund utan fett.) Häll över dem i en skål eller så sedan.
Skär zucchinin i tärningar och finhacka löken.
Koka pastan och stek zucchini och vitlök i olivolja. Har en som jag fryst spenat är det ju bra att steka den med nu, har en färsk får spenaten vackert vänta.
Häll på lite chiliflingor också. Lite efter hur starkt en vill ha den, jag gillar chili så jag slänger alltid på lite extra.
När det har fått steka ihop sig några minuter är det dags för bönornas entré! Häll i någon deciliter vitt vin om ni har det hemma, jag hade inte någon flaska som jag kunde öppna :( , så jag tog lite extra olivolja istället. Salta och peppra, krydda med basilika och smaka av.
Servera i favorittallriken och riv över lite ost. Glöm inte solroskärnorna! Käka upp. Nomnomnom.
 
Här finns originalreceptet som jag utgick ifrån.

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0